Forum

Kan plantning nås?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Rasmussen, 16. november 2012 kl. 16.05

Hej.

Kan det nås at plante buske og træer på nuværende tid?
Det handler om blandet buske, samt lille antal blandet træer.
Det drejer sig om et 300m2 rød-el "skov", som er blevet fjernet nyligt.

Kan det nås at plante - eller skal jeg vente til næste efterår?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. november 2012 kl. 16.54

Jeg er ikke verdensmester i træer - men lige nu er det godt at plante en masse andre ting, så jeg vil tro, at det sagtens kan lade sig gøre.

Der er stadig varme nok i jorden, til at de kan begynde at danne nye rødder og komme i gang, så du må ud med spaden :)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. november 2012 kl. 17.55

Hej Rasmus.

Har du fjernet rød-ellene ved opgravning?

Hvis de kun er skåret ned til jorden, vil de skyde igen med raketfart til næste sommer.

Efter min mening kan alt plantes hele vinteren i frostfrie perioder. Stedsegrønne og birk helst så tæt på nyt rodbrud som muligt (sidst i april).

vh. Hans

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. november 2012 kl. 18.30

Hej Rasmus
Når vi taler løvfældende træer og buske der er barrods, kan der plantes så længe der kan graves i jorden - altså ikke muligt, når frosten binder jorden, men tør det op igen, kan der igen plantes - og helt hen i første del af april. Kan der skaffes kølehus planter, kan forårsplantningen forlænges helt hen til slutningen af juni, men det er oftest kun af betydning for store mængder planter til læhegn.
www.de-gamle-sorter.dk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Rasmussen, 16. november 2012 kl. 19.08

Tak for svarene! Det er en stor hjælp.

Træerne er fældet, og dem som udførte opgaven penselede stødene med gift, netop for at undgå de kom igen.

Nyt svar til emnet »Kan plantning nås?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan plantning nås?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider