Skrevet af: Jes Rehder, 17. oktober 2012 kl. 10.48
Hej
Kan nogen fortælle mig hvordan jeg over vintre gladiolus.
Jeg er i tvivl om de skal opbevares helt tørt eller let fugtig samt ved hvilke temperatur.
Samtidig søger jeg svar på, hvis man kan, om hvordan men vinter opbevare ikke vinterhårdføre Alstroemeria.
kan nogen hjælpe ?
Smil fra Jes
Skrevet af: Tom Andersen, 17. oktober 2012 kl. 19.10
Hej Jes
Jeg vil foreslå, at du opbevarer dem som georginer: grav dem op, tør dem luftigt, tørt og køligt og pak dem ned et frostfrit sted....
Hos os satser vi på at lade gladiolus blive i jorden denne vinter. Det gør vi fordi det første år vi havde gladiolus for 3 år siden, var en test i køkkenhaven. På samme sted kommer der nu hvert år nye gladiolus, både små nye og nogle få af de "glemte", som blev overset ved opgravningen. Det skal siges, at køkkenhavens bede hver vinter er dækket af organisk materiale.
Så nu satser vi gladiolus og forventer det mindre arbejde og mere tid til georginerne :-D
Hører gerne fra andre med samme erfaring......
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. oktober 2012 kl. 20.59
Jeg har ikke prøvet - men gad vide, om man ikke bare kunne lægge en vintermåtte på jorden?
Skrevet af: Jes Rehder, 18. oktober 2012 kl. 8.20
Hej Tom
tak for svar
det lyder spændende med at de bliver i jorden og som Anja siger, var det måske en ide med en vintermåtte, men nu har jeg jo gravet dem op, såååå - skal de opbevares helt tørt eller skal det være lidt fugtigt ?
jes
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gladiolus og Alstroemeria.