Forum

Kompakt undergrund af lerjord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif Nielsen, 14. oktober 2012 kl. 13.58

Jeg har valgt at anføre dette som nyt emne, selv om jeg kan se andre indlæg med nogenlunde samme problemstilling som mit, bl.a det forudgående indlæg om vandlidende kolonihave.
Sagen er den, at undergrunden i vores have i ca 1½ spadestiks dybde består af et særdeles kompakt og dybtgående lerlag,som det er stort set umuligt at komme ned i især i tørre perioder. Dette giver problemer i, at overfladen i fugtige perioder bliverr en temmelig sumpet, mens deni tørre perioder hurtigt udtørrer og bliver stenhård.
Jeg har trods disse forhold med nogen held plantet forskelligt bl.a. elefantgræs, bambus hibiscus og klematis.
Når jeg har plantet, har jeg hidtil anvendt den taktik, at grave så dybt ned i lerlaget som muligt (ca 1 meter). Jeg har yderligere forsøgt at banke et jernrør længere ned, men det er aldrig lykkedes mig at gennembrydele leret.
Jeg har lagt en blanding af grus og sten i bunden som dræn og sat planterne i en blanding af kompostjord, grus og almindeligt havejord. Jeg har ment, at dette måtte være de bedste betingelser undr de givne forhold.
Jeg er nu kommet i tvivl om hvorvidt det i virkeligheden er en god ide at plante direkte ovenpå hullet, eller om det måske er bedre at plante imellem eller ved siden af de dybe huller ud fra en teori om, at drænet måske kan betyde, at der tilføres yderligere vand og derved øge risikoen for, at rødderne står og sopper.
Jeg modtager gerne gode råd og tips fra andre, der står med lignende problem.
med venlig hilsen
Leif Nielsen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kuno Christensen, 14. oktober 2012 kl. 18.26

Du skal nok over i nogle planter som kan penetrere lerem. Min favorit til det er stenkløver, men også lupin kan gøre tricket ! Eneste hage er at det tager år at få lavet huller i lerlaget så vandet kan komme væk. Men imens kan man jo lave højbede og dyrke " oven på jorden " her vil jeg kaste blikket mod palle kraver, altså de rammer man kan stable på en EUR- palle. De holder ca 3 sæsonner kan som regel skaffes gratis og er fremragende til brugen... Man kan f.eks montere en extra " krave" oven på i starten af sæsonnen monteret med plastik/ fiberdug og derved lave højbed med drivhus effekt ... Ellers så er det den storeløsning med dræn faskine ..the works, men vandet skal stadig væk ... Om du skal plante på ell ved siden af hullet afhænger jo helt af nedbørsmængden. Det er egentligt simpelt, så længe hullet ikke er fyldt med vand så er der jo fint, men hullet vil jo hive vandet til sig så det er også det sidste sted der normaliseres, hvis man kan bruge det udtryk.....

Nogen kolonihaver har vist et højbedsforbud, hvis det er tilfældet så må du undvære siderne, meneg ville stadig dyrke i højden. Her så bare på jordvolde ala westerngrave ( indonesisk er der vist nogen der kalder det )

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 31. oktober 2012 kl. 20.22

Min erfaring fra gammel tid er:
Brug et jordbor til at bore en rækkehuller ned gennem lerlaget.
Jeg har selv fået lavet et håndbor der rækker ned i 2 meters dybde.

Selv i et kompakt lerlag er der ofte mindre vandførende lag, og rammer man gennem et sådant kan vandet ledes væk.

Et andet kneb er at sprede et ordentligt lag af blade og lignende uomsat materiale på overfladen. Jeg kalder det SNASK. Regnorme elsker et sådant uomsat materiale. Og skulle der optræde oversvømmelse på jordoverfladen kan regnormene og andet småkravl bruge et sådant overfladelag som "redningsbåd" og undgå at drukne.
Regnormene kan så bruge et sådant overfladelag som udgangspunkt til at grave sig længere og længere ned og med sine gange skabe drænmuligheder.
Som det jo sker overalt i naturen.

Så hvis ikke det er på egentligt lavtliggende områder, så kan kombinationen et jordbor og et overfladelag skabe mirakler ret hurtigt.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. november 2012 kl. 20.52

Hej Leif når man har en stiv lerjord, er der kun en ting der kan hjælpe, nemlig lerfrit sand, der kan lægges ud i et lag på 10 cm, få det blandet ned i de øverste jordlag, og kan man samtidig måske få et par blade ned også, klarer ormene resten, og du kan plante, uden at skulle bore store huller. Hilsen Henry G.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 2. november 2012 kl. 10.46

Vi havde oprindelig også meget stiv lerjord i haven. Over årene er det lykkedes at gøre jorden bekvem ved tilsætning/iblanding af store mængder sand og kompost og i et vist omfang osse ved at dyrke velegnede efterafgrøder.

Men det løser ikke rigtig de udfordringer der kan være med ler i dybden.

I 2002 plantede jeg et morbærtræ. Først blev der gravet et stoooort, dybt hul gennem lag af sten - måske en gammel belægning - og ned i leret. I bunden af hullet bankede vi jernrør dybere ned. Vi tænkte, at det ville give træets rødder mulighed for at finde nye veje....

Så plantede vi en lille morbærstikling (Morus nigra) hjembragt fra Svaneke, fyldte op med muldjord fra haven og der skete i virkeligheden ikke mere de næste 6-7 år. Træet overlevede, voksede 5 cm om året og gav efter 6 år for første gang en lille håndfuld bær. På det tidspunkt var det en lille pist på lige over en meter og bladene var lidt underligt lysegule...

Men siden har pokker taget ved det! De sidste tre år har årsskuddene været 60-70 cm og vi har i dag et flot morbærtræ som for længst har rundet tre meter i højden. Det trives, giver mange bær og har flotte store grønne blade. Træet har helt tydeligt fundet veje i leret over årene, - måske hjalp vi det på vej med hullerne fra jernrøret?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina Hedin, 6. marts 2014 kl. 11.18

Hej Kuno,

efter at ha googlet palle kraver kommer dit indläg op og jeg tager mig så friheten at skrive og spörge dig om hvor jeg kan få tag i gratis palle kraver? alternativ nye.

håber du kan hjälpe.

på förhand tak
Mvh Lina

Nyt svar til emnet »Kompakt undergrund af lerjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompakt undergrund af lerjord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider