Skrevet af: Jes Rehder, 7. oktober 2012 kl. 11.02
Hej
Jeg håber der er en der kan hjælpe.
Jeg kan ikke rigtig fatte forskellen på koldramme og "så ude".
Jeg har lige modtaget frø fra canada og på såvejledningen til den ene står der at de skal sås i koldbænk og på den anden står der at den skal sås i potte og stilles ud på et skyggefuld sted i haven beskyttet mod regn.
Og så er det at jeg undre, hvad er forskellen ?.
Efter hvad jeg kan finde på nettet er en koldbænk - fire stykker træ og der oven på er der en glasplade -.
Det kan da ikke ha´ noget med frost at gøre for i en koldbænk som beskrevet ovenfor er der ikke noget isolation eller hvad ?
Med hilsen
jes
Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2012 kl. 14.21
Jeg ville tolke det sådan:
Den ene skal "stratificeres" eller "opleve vinteren" om du vil. Altså såes nu.
Den anden skal forkultiveres under glas i det tidlige forår - altså først såes til foråret.
Om det er rigtigt tolket ved jeg ikke :)
Skrevet af: Jes Rehder, 7. oktober 2012 kl. 15.48
hej Tom
Tak for svar - men jeg syntes ikke rigtigt jeg kan bruge det, for de to slaks frø skal sås her i efteråret, såå... ? - er der andre der har "bud"
jes
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. oktober 2012 kl. 17.18
Hej Jes
Det er rigtigt, at en koldbænk ikke er frostfri, men klimaet inde i den er alligevel mere beskyttet mod vind og vejr. Jorden bliver ikke lige så våd, hvilket kan have betydning, hvis man sår frø, der er meget fugtfølsomme, og der bliver hurtigere lunt til foråret.
mvh
Anja
Skrevet af: Jes Rehder, 17. oktober 2012 kl. 10.38
Hej Anje
tak for svar, nu begynder der at danne sig en forståelse
Tak fra jes
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. oktober 2012 kl. 20.59
Hej Jes
Dejligt at høre :)
mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Koldbænk eller?