Forum

Kompost, igen- igen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nete Lindblad, 12. september 2012 kl. 9.03

Hej

Ja, det handler om kompost igen. Jeg læser mange steder at kompost slet ikke er så svært, men det er vel et spørgsmål om (gode) erfaringer?

Nå, mit spørgsmål er, om man kan bygge en kompostbeholder på et område med støbt underlag, eller om en kompost helst skal have jord-kontakt? Jeg har en af de der grønne beholdere af plast, og de har jo sådan set en bund, så det er vel det samme?

De bedste hilsner
Nete

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. september 2012 kl. 13.46

Hej Nete Lindblad

Du kan godt bygge en kompostbeholder på støbt underlag - og du kan også få komposteringsprocesserne til at forløbe fint. MEN det kræver, at du sørger for optimale fugtighedsforhold i det materiale, du vil kompostere, så der ikke bliver våde, kompakte forhold nederst i dyngen - og heller ikke tørre forhold andre steder i dyngen.
De bakterier, svampe, orme og insektlarver, som har hver sin rolle at spille i nedbrydningsprocesserne behøver luftige, fugtige og lune/ varme forhold for at kunne trives.

En kompostdynge placeret på bar jord er ikke nødvendigvis den bedste løsning - men det er en løsning, som kræver mindre akkuratesse omkring regulering af fugtforholdene i dyngen.
Det har vist sig, at et lag groft materiale (grene, majsstængler, tør staudetop eller hvad man nu kan skaffe) mellem jordoverfladen og det materiale, som skal komposteres, kombineret med et fugtsugende lag (snittet halm, visne blade, savspåner) helt i bunden af dyngen i større eller mindre grad sikrer lufttilførsel og hindrer nedsivning af uønskede stoffer til grundvandet. Det er vigtigt, at kompostdyngen dækkes til med sække, en plade eller et halvtag, som hindrer regn- og smeltevand i at sive ned i og igennem dyngen.

De grønne plast-kompostbeholdere er i nogen udgaver støbt sådan, at de er vanskelige at komme til at gennemføre en effektiv omstikning i. Og her det ofte lige bøvlet og utilstrækkelige om man anvender en greb eller en "beluftningsstok" med modhager til omstikningen.

Omstikningen af en kompostdynge har flere gode virkninger:
Der sker en god opblanding af omsat og ikke-så-omsat materiale og dermed også en spredning af mikroorganismer.
Eventuelle tørre / våde partier fordeles og opblandes med materiale, der har et mere optimalt fugtighedsindhold.
Der tilføres luft (ilt) til alle dele af kompostdyngen.

Så brug de muligheder, der nu er hvor du dyrker jorden og gerne vil anvende havekompost :-)

Med venlig hilsner fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2012 kl. 18.51

Tak for et svar Lone
Det kan jeg også bruge. Jeg har 2 kompostbeholdere i form af kasser med luft mellem brædderne. De er nok 2x2 m stk.
Her kan jeg jokke oveni og findele med en spade, før jeg stikker om - eller flytter indholdet fra den ene kasse til den anden. Jeg kan hente kompostorm på vores genbrugsplads. Det virker fint for mig og i de perioder, hvor jeg har meget grenafffald osv. kommer det i den ene beholder, mens græsaffald kommer i den anden og jeg altid kan tage grenene og lægge mellem græsaffaldet. Værre er det med den grønne plastikbeholder, som kun har en lille luge foran. Det må siges at være lidt af et "misfoster". Jeg tror aldrig at jeg i løbet af de 10 år vi har haft den haf kunnet nå ind til mulden allerbagest. Hvem har dog ´produceret sådan noget? Det ærgrer mig, for komposten bliver fin. Jeg har tænkt på at vælte hele "tønden". Er der nogen, som har en bedre ide?
Mange hilsner
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. september 2012 kl. 19.06

Jeg plejer at vælte hele beholderen og tage det mest omsatte ud en gang om året og lægge det mindst omsatte i bunden, når jeg sætter den op igen. På den måde beholder jeg også ormene, som findes i rigelige mængder i det ikke-omsatte affald.

Jeg tror ikke, at det kan gøres så meget fiksere - lågen i siden er i hvert fald ikke til noget :)

Jeg synes, at du har meget luft mellem dine brædder på beholderen - har du ikke problemer med at holde komposten fugtig nok?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2012 kl. 19.12

Hej Anja
Ja, jeg må nok også til at vælte beholderen. Den er måske lidt skrøbelig efter 10-12 ? år, men så må der jo en ny til. Jeg har ingen problemer med kompostbeholderne. De står i skygge under nogle store træer - og vi har rigeligt med græsaffald, som næsten giver for meget fugt. På brædderne har jeg slået noget gammelt Gardisette finmasket netgardin. Det har holdt i mange år nu. Vi har også ændret "indgangen" til beholderne så forsiden kan tages helt af og fru Hansen kan komme op og stå i dem. Det er sejt arbejde, men med en greb går det lige.
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nete Lindblad, 18. september 2012 kl. 10.35

Tak for svaret, jeg kaster mig ud i det:-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kuno Christensen, 14. oktober 2012 kl. 18.35

De grønne tønder er da lige til at løfte hele toppen af. Lågen er kun pynt :-) men med hele toppen af er det lige til at læsse børen, det ikke helt omsatte får bare en tur mere. Jeg har hentet 2 extra så når den ældste tømmes så vender jeg de 2 andre....

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kuno Christensen, 14. oktober 2012 kl. 18.36

Præcisering på ovenstående :

Med hele toppen mener jeg alt det grønne, altså hele keglen. Så komposten ligger på bunden lige til at jage greben i

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2012 kl. 18.43

Hej Kuno
Hm.........Det har jeg ikke tænkt på - måske fordi det ikke er et
job for en kvinde på 1,60 cm? Iøvrigt hænger "skidtet" vel også i siderne, så det ikke bare er et snuptag? Tak for rådet. Det må jeg se, om min gemal kan tage sig af. Det er da en prøve værd. Jeg troede faktisk at kompost og tønde næsten var vokset sammen.
:-)
Hilsner - Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kuno Christensen, 14. oktober 2012 kl. 18.58

Slettet af administrator 16. oktober 2012 kl. 19.01.

Nyt svar til emnet »Kompost, igen- igen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompost, igen- igen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider