Skrevet af: Henry Gregersen, 12. september 2012 kl. 7.15
Da mine hortensia fryser ned om vinteren har jeg tænkt på at det måske ville være en god ide at grave dem op og have dem i drivhuset om vinteren - er der mon nogen der har erfaringer med dette ?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 12. september 2012 kl. 8.09
Jeg graver ikke mine op, men har en del i krukker som kommer i drivhuset vinteren over. Hvis jeg skal være ærlig gør det ikke den store forskel.
Jeg tror ikke dine planter vil have særlig godt af at blive gravet op og ned hele tiden, men det er ret effektivt at stikke grangrene ned omkring planterne ude i haven og på den måde give dem vinterfrakke på. Det har jeg ret gode erfaringer med.
Mange hilsner
Trine
Skrevet af: Henry Gregersen, 13. september 2012 kl. 8.30
Nej for der sker vel også let det at der kommer nye skud for tidligt som så måske fryser væk.
Men tak for svaret.
Skrevet af: Boi Jensen, 13. september 2012 kl. 10.48
Hej Henry
Nogle mener at når hortensiaerne fryser ned, skyldes det at roden fryser. Derfor kunne du starte med at beskytte planterne med eg godt lag blade fra f.eks. bøg, derefter lægge nogle grangrene over, så bladene bliver hele vinteren over - og så kan du samtidig stikke nogle enkelte grangrene ned ved den enkelte plante. Vil du gøre det ekstra godt, kan du fylde hullet mellem grangrenene med blade også og så binde grangrenene sammen i toppen.
God held med opgaven, men de hortensia, der blomstrer på 1-års skud er nu meget lettere at have med at gøre, og dem kan du også få i farver fra hvid, rødlig til blålig.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Henry Gregersen, 13. september 2012 kl. 11.47
Tak for svaret !
Jeg har også nogle af de nye de frøs også helt ned i foråret men er ved at komme i blomst nu.
De andre er nogle jeg har fået rundt omkring som stiklinge lidt specielle tofarvede og spraglede som jeg glæder mig til at se i blomst - jeg følger dit råd - tak.
Hvad med at lægge jord godt op omkring dem ?
Skrevet af: Arielle Javanna Nielsen, 16. september 2012 kl. 9.29
hejsa:0) Jeg har også rigtig god erfaring med netop at stikke grangrene ned omkring og sammen med blade sørge for at de er godt beskyttet:0)
Skrevet af: Henry Gregersen, 17. september 2012 kl. 7.56
Jeg vil forsøge mig lidt frem for at finde den bedste løsning men de er jo utroligt flotte - de bliver måske også mere hårdføre med alderen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hortensia!