Skrevet af: A M., 4. september 2012 kl. 19.15
Hej,
Jeg har for nylig overtaget en have, og er nu ligeså stille ved at finde ud af hvad jeg har af træer. Der er ihvertfald et blommetræ, og dét er jeg da glad for! Men jeg synes nu ikke at det bærer særlig mange blommer, måske 10-15 i alt.
Er det normalt? Og hvad kan jeg gøre for at forøge det antal?
Jeg går da ud fra at et sådan træ skal plejes engang i mellem. Jeg har ikke meget forstand på det. :-)
Skrevet af: M. Have, 4. september 2012 kl. 19.42
Der er stor forskel på hvor mange blommer der kommer hver år, simpelthen pga. vejret det enkelte år. I år har vist ikke ligefrem været et godt år. Men det er da ihvertfald et selvbestøvende sort, når det giver blommer.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. september 2012 kl. 21.23
Jeg har haft et fantastisk blommeår, d.v.s at vi er ikke færdig med at høste endnu . Vores sorter er victoria og så lidt kirkes.
Måske vil det være en god idé og pode nogle grene fra en anden sort på træet og så se om ikke det giver et bedre udbytte.
Skrevet af: Maj-Britt B., 5. september 2012 kl. 8.23
Eller måske beskære det hvis det er gammelt. Vi beskar vores Victoriatræ forrige år.....blommerne var begyndt at blive mindre. I år er der masser af store blommer på igen :0)
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. september 2012 kl. 8.28
I Vestdanmark også kaldet Jylland, var der rigtig mange steder så koldt, da blommerne blomstrede i år, at de ikke blev bestøvet i år. Jo ældre et træ er og jo større kronen er, desto større chance er der for blommer hvert år.
Jeg har 15-20 forskellige blommer, der nu er mere end 10 år og har stadig blommer tilgode i de fleste af træerne, fordi vi bor et sted, hvor nattefrosten kan spolere meget på den tid, hvor blommerne blomstrer. Er man afhængig af honningbier til bestøvning, skal dagtemperaturen op over 10 grader i blomstringstiden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fif til blommetræ