Skrevet af: Gitte H., 14. august 2012 kl. 21.04
Jeg tænker på at dække et bed med fiberdug, klippe hul i dugen og plante hosta i hullet Jeg er dog i tvivl om hvordan det vil virke, da jeg ikke ved om spirene kan finde vej op igennem hullet om foråret og hvad sker der når planten vokser sig større. Kan man gøre det samme med andre stauder også? Er der nogle der har erfaringer de vil dele?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. august 2012 kl. 16.54
Hej Gitte,
Måske det ville hjælpe, hvis du fortæller, hvorfor du vil dække bedet med fiberdug? Og om det skal være hosta, eller bare et eller andet, mens du venter på, at ukrudtet skal dø - eller hvad der nu er tilfældet. Kan du uddybe lidt?
Der er nogen planter, man kan gøre det med, men man vælger normalt planter, som ikke visner helt ned om vinteren, så vidt jeg ved.
Elsebeth
Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2012 kl. 19.05
@Gitte
Ud fra din beskrivelse går jeg ud fra, at du mener ukrudtsdug - altså en eller anden lystæt/ tætvævet dug, som forhindrer ukrudt i at vokse?
Fiberdug opfattes vist af de fleste, som en dug der fremmer væksten og holder skadedyr ude...
Planter du en Hosta i et hul i en ukrudtsdug kan du roligt gå ud fra, at den kan finde op igennem hullet i foråret. Jeg har ingen ukrudtsdug (det virker alligevel kun få år) men mange Hosta.
Du skal derfor ikke regne med at få en vedvarende "arbejdsfri" have ved at bruge ukrudtsdug.....
Skrevet af: Gitte H., 15. august 2012 kl. 19.54
Hej Elsebeth. Vi har overtaget en have der ikke er plejet overhovedet i 15 år og ukrudtet er mangfoldigt, både kravlere og frøsmidende. Jeg prøver at få sat skik på det, men har opgivet at luge mig igennem det. Derfor ideen med ukrudtsdugen (ja Tom, det var den jeg mente). Bedet er ca. 50 meter i omkreds rundt om en sø i haven og det ville være så flot med hosta, lidt iris og måske nogle mørkerøde astilbe. Når først dugen opløses, var det mit håb at planterne havde vokset sig store og sunde og ukrudtsproblemet en anelse mindre. Jeg er meget åben for andre ideer....
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 16. august 2012 kl. 8.23
hej Gitte,
Beklager - jeg har ingen erfaring med ukrudtsdug. Kun med lugning...! :-)
Hvad det end bliver til, så held og lykke med det!
Elsebeth
Skrevet af: Kuno Christensen, 14. oktober 2012 kl. 18.46
Slettet af administrator 16. oktober 2012 kl. 19.13.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fiberdug