Skrevet af: Inge Kondas, 12. august 2012 kl. 11.39
Jeg har en ret ny nyttehave og sidste år oplevede vi at den stod under vand så at sige hele sommeren. I år har vi sået olieræddike på ca halvdelen og de står højt og har både blomster og frøbælge. Men hvad gør man så nu? Skal man lade dem stå vinteren over? Er så bange for at vi har dem igen til næste år p.gr.a. alle de frø der så bliver spredt.
Jeg er nybegynder og aner ikke hvad næste skridt er.
Hilsen Inge K.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. august 2012 kl. 20.30
Hej Inge.
Jeg vil foreslå, at du slår dem af nu, eller senest lige inden bælgene bliver så modne at de begynder at drysse, og fjerner dem, så du undgår frøspild. Den jordforbedrene virkning er sket nu med deres dybtgående pælerod.
De olieholdige frø kan ligge mange år i jorden, så du vil få "glæde" af dem i lang tid.
Jeg er usikker på, om olieræddike vil spire samme efterår. Nogle korsblomstrede vil, og andre vil først spire næste forår.
Det sikreste er at fjerne alle frøbærende stængler nu.
vh. Hans
Skrevet af: Inge Kondas, 13. august 2012 kl. 12.35
Hej Hans!
Tak for dit svar. Det var netop det jeg frygtede så nu vil jeg skynde mig at fjerne alle bælge. Hvad med resten? Mener at have læst at det nedfryser over vinteren og så skal hakkes ned i jorden. Er det korrekt?
Mange hilsner Inge
Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. august 2012 kl. 18.32
Hej Inge.
Hvis det er overkommeligt, så fjern alle frøbærende skud inden de begynder at drysse, og lad resten af planten gro videre.
I normale vintre fryser de ned. Så kan du til foråret tage stilling til, om der skal fjernes mere, så det er til at arbejde med.
vh. Hans
Skrevet af: Inge Kondas, 15. august 2012 kl. 19.36
Hej Hans.
Tak for svaret. Det var det jeg havde håbet på :)
Hilsen Inge
Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. august 2012 kl. 22.03
Hej Inge.
Lidt om olieræddike hvis du har mod på at bruge den igen.
Talrige forsøg i landbruget har vist, at det er den bedste plante til roddræning og opsamling af overskydende næringsstoffer.
Den bliver sået som efterafgrøde efter korn midt i august, og når alligevel fuld udvikling, men uden at sætte spiredygtige frø, inden frosten svider den ned.
I haver kunne den bruges efter tidlige kartofler, ærter og lignende.
vh. Hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordforbedring m olieræddike