Forum

Hvidløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grethe J., 4. august 2012 kl. 14.39

Jeg har for første gang dyrket, og det er nogle flotte løg jeg har gravet op, men topløgene er grønne, meget koncentrede i smagen, kan jeg spise de grønne hvidløg ?, kan jeg bruge den til at sætte til næste års høst.
Hilsen G.J

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. august 2012 kl. 17.45

Du kan tørre topløgene og sætte dem i oktober.

Hvis du sætter dem med 5-6 cm imellem, deler de sig ikke, men bliver til store enkeltfed, som du kan høste til næste juli/august, sætte igen til oktober og få hvidløg året efter.

Eller du kan sætte dem i år med god afstand - ca. 15 cm. Så vil de fleste af dem blive til "rigtige" hvidløg allerede til næste år.

Mvh
Anja

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. august 2012 kl. 17.50

Du kan sagtens bruge de grønne topløg som sætteløg og sætte dem igen.
Men bruger du topløgene skal de stå 2 år.
Jeg selv vælger mine løg ud fra hvidløget og bruger de største fed til videreavl . På den måde får jeg større løg med tiden (tror jeg).

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. august 2012 kl. 14.58

Nej, Søren - topløgene kan give fine løg på et år. Jeg har en bunke af dem liggende til tørre nu - det største er omkring 8 cm i diameter...

Det er bare et spørgsmål om planteafstand, som jeg skrev før :)

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. august 2012 kl. 17.05

Ikke hvis det er de små som sidder i toppen på rød estisk. Ellers har du ret.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. august 2012 kl. 21.47

jo - det er topløg af Rød Estisk, som jeg satte sidste år og har store løg af nu...

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. august 2012 kl. 23.12

Når....så er det ikke rød estisk jeg har og dem jeg har er fra Karna....

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. august 2012 kl. 23.54

Kære Anja.

Vi kan godt blive enig om at der ikke kommer store hvidløg allerede efter et år ,grundet topløgets størrelse. Topløget er fra Rød estisk .

Jeg tror ikke der er Rød estisk du dyrker .

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2012 kl. 6.58

Jamen det var da utroligt, så klog du er på mine løg - det ER Rød Estisk, jeg dyrker, og jeg HAR fået store løg ud af topløg på et år.

Du kommer nok til at acceptere, at du ikke ved alt...

Disse er dyrket fra topløg af RØD ESTISK fra Frøsamlerne, som blev sat omkring 1. oktober sidste år med 15 cm afstand og blev høstet for et par uger siden:

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. august 2012 kl. 11.45

Du har ikke dyrket disset løg ud fra løg, som er mindre en en ært, der er en grund til at man sætter fede .
For så kan du noget som vi andre her på havenyt ikke er i stand til .
Dette har ikke noget med at vide alt.... at gøre (en gang barnagtig pis at komme med) . Hvis du læser Karnas artikler nævner hun også at disse løg tager et ekstra år før de kan høstes. . Og lad så det blive det sidste ord .

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2012 kl. 12.57

Det var da lige godt utroligt - jeg ved vist bedst selv, hvad jeg dyrker i min have...

Helt klart også det sidste ord her fra - det er da for latterligt.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. august 2012 kl. 14.48

Jeg er også overrasket over, at det er lykkedes Anja at få så store hvidløg med feddannelse ud fra de små topløg fra Rød Estisk. Jeg har i år dyrket topløg fra 3 sorter. Og jeg har kun fået enkelt fed fra Rød Estisk, men min afstand var ca. 4 cm for de tætteste rækker og 6 cm for to andre rækker. Hvidløgsfeddene fra den længste afstand var markant større end fra den korteste afstand. Så indtil jeg har afprøvet at dyrke topløg med stor afstand, vil lade være med at påstå, at det ikke kan lade sig gøre.

Til gengæld fik jeg ret store hvidløg med fed fra nogle større topløg, som jeg har fået fra Camilla Plum, og de var dyrket med ca. 6 cm planteafstand. Her tror jeg faktisk på, at jeg ved stor nok afstand kan få et rimelig stort hvidløg - moderløget til mine topløg var på størrelse med Rød Estisk.

På billedet kan man se resultatet af de tre sorter. Til højre er det fra topløg fra Camilla Plum, i midten Rød Estisk og til højre en sort med ret store topløg - den sidste gav nogle løg med fed, andre blev til enkeltfed. Det største fra Camilla Plum topløg er godt 4 cm i diameter, det største af Rød Estisk er et enkeltfed på ca. 2,5 cm.

Hilsen Karna

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. august 2012 kl. 11.27

Hej Søren
Anja er altså speciel, hun har i år avlet et savoykål med større hovede end hendes eget og sidste år en rodselleri af dimensioner. Tror også hun satte sine yngleløg med 15 cm afstand, det ville vi andre vist ikke finde på. Hvis ikke, det lige var hende, ville jeg nok heller ikke have troet, at yngleløgene kunne give feddelte hvidløg, men Anja har tjek på det hun har. Iøvrigt fortalte en anden på Havelyst, at man kunne klippe stilkene med topløg af og sætte dem i en spand vand (eller vase), så ville topløgene fortsat udvikle sig, det er også ny viden for mig.
Hilsen Clara

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. august 2012 kl. 16.55

Jeg tror stadig ikke på det og jeg mener selv at have nogenlunde tjek på min hvidløgsdyrkning, endvidere har jeg delt ud af mine topløg, og ingen af dem som har modtaget dem har kunne få løg så store som dem på billede, af topløg mindre end løg der er på størrelse med svovlet på en tændstik . Det må være noget meget specielt jord og gødning hun benytter .
Mine løg ligger i gennemsnit over middel , men mirakler er der ingen af .

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. august 2012 kl. 18.12

Almindelig, god muldjord og gødning fra mine høns - og undskyld mig - men hvad f..... bilder du dig egentlig ind, Søren Duun?

Man kan være uenig i en påstand, men lige frem beskylde mig for at være fuld af løgn? Det hører da ingen steder hjemme og er direkte uforskammet! Beklager meget, at jeg hidser mig op, men der er en grænse for, hvad jeg gider stå model til...

Jeg håber sandelig, at spørgeren fik et brugbart svar, inden du begyndte at svine mig til.

Nu vil jeg gå ud og se til mine stakkels løg, som åbenbart slet ikke eksisterer i virkeligheden...

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. august 2012 kl. 21.27

Hvor står det skrevet at jeg skal tro på at det kan lade sig gøre at dyrke hvidløg som du hævder?......nej vel. Hvis jeg ikke tror dig så vil jeg da have lov til det, længere er den da ikke.

Jeg undrer mig over at du kan opnå resultater med disse løg som ingen andre kan herinde eller der hvor jeg også har del dem ud og dyrket dem , og det vil jeg have lov til og så kan du blive nok så fornærmet, det røre mig ikke .

Hvis jeg havde det det ved selvsyn var det en ganske anden sag .

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe J., 7. august 2012 kl. 21.54

Hej Anja
Ja jeg har fået et brugbart og meget int. svar, og din måde at dyrke hvidløg på syntes jeg lyder int., det er bestemt noget jeg vil prøve til efteråret.
Hilsen G.J.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. august 2012 kl. 22.36

Hej Grethe -

det var fint, at du fik noget ud af det :)

mvh
Anja

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. august 2012 kl. 22.55

Men synd at du skulle have alt det ballade med....men sådan går det når nogle ser det som deres mission at blande sig og urettesætte andre.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. august 2012 kl. 0.51

Hej Søren

I stedet for at påstå, at det ikke kan lade sig gøre, synes jeg, at du skal forsøge at se, om du kan gøre Anja det efter.

Jeg tror, at med den store afstand og kyllingegødning, kan man få ret store hvidløg ud af topløg. Det siger jeg ud fra mine erfaringer ovenfor, hvor jeg med minimal gødning og 6 cm afstand fik et enkelt fed på godt 2,5 cm ud af et af de små topløg fra Rød Estisk.

Ingen af os ved jo, hvad der får et topløg til at dele sig og lave flere fed. Det kunne være interessant at vide. Størrelsen på topløget spiller ind, men ud fra mine erfaringer i år ser det ikke ud til at være den eneste faktor. Andre kunne være gødningsniveauet eller sættetidspunktet.

Jeg synes, at det er vigtigt, at vi er åbne over for andres iagttagelser og efterprøver, om det var et enkelt tilfælde, eller vi kan bruge det til at udvide vores dyrkningspraksis.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider