Forum

Selvplantet appelsintræ.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper Juul, 27. juli 2012 kl. 21.39

Jeg plantede for omkring 10 år siden en kerne fra en appelsin, som der kom op og jeg stadig har den dag idag. Problemet er bare jeg ikke rigtig ved noget om hvordan man holder den, overhoved. Den bærer ikke frugt, men den får nye skud. Den er vel 110 cm, og jeg har haft klippet noget af toppen, i håb om den ville blive mere robust i stammen, og ikke kun vokse opad.
Ellers har den det godt. Fine blade og tit nye skud.

Håber nogle har nogle gode råd.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. juli 2012 kl. 19.17

Hej Kasper fint appelsintræ du har, men der kommer sjælden frugter på frøplanter. Da du har fjernet sidegrenene på stammen, vil planten sende hele kraften op til toppen, uden at øge tilvæksten ret meget på stammen (lad altid evnt. afkortede sidegrene blive siddende, indtil stammen har en pyramideform) derefter fjerner man en - to grene nedefra hvert år, indtil man har den stammehøjde man ønsker.Hilsen Henry G.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. juli 2012 kl. 21.04

Hej Kasper
Normalt vil man få en krydsning ud af frø fra frugter, som ikke ligner frugten, den kom fra, fordi der er sket krydsbestøvning. Derfor podes de gode sorter af frugter og du kan prøve om du kan finde en der har en god appelsinplante og få en podekvist, og inden skal du finde ud af hvordan og hvornår der skal klippes podekvist og podes. Normalt vil en frøplante tidligst sætte frugt efter 10 år, så det er længe at vente og der kræves også specielle forhold når du skal have noget ud af citrus slægten. De tåler f.eks. næsten ingen frost.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Juul, 30. juli 2012 kl. 16.52

Tak for jeres gode tips. Henry: Vil det sige, at hvis jeg vil have en tykkere stamme, skal jeg fjerne noget af toppen? Og hvis dette er tilfældet, så hvor meget, hvis du har noget bud på det?
Boi: Pode. Puha, det lyder som noget af et projekt. Ved ikke helt om jeg er der, hvor jeg for alvor gider dette. Tror bare jeg vil forsøge at få mere "træ" ud af det. Men ellers tusind tak for dit tip. Kan jo være jeg på et tidspunkt får lyst til dette.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. juli 2012 kl. 22.17

Hej Kasper næsten i toppen af dit træ, kan jeg se en grenkløft d.v.s. planten forsøger at sætte to toppe, klip toppen af, ½cm. over den sidegren der sidder lige under grenkløften, (de to toppe), den vil så danne en ny top, når der kommer sidegrene på stammen kan de studses, gerne så du får et træ i pyramideform. Hilsen Henry G.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Juul, 31. juli 2012 kl. 14.39

Hej Henry. Det vil jeg gøre, jeg er dog bare i tvivl om hvor præcis du mener.
Jeg har lagt et biled op med en gul og rød cirkel. Er det et af disse steder du mener, og i så fald hvilken?
Og tak for din hjælp.

Hilsen Kasper

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 31. juli 2012 kl. 15.16

Hej Kasper det er ved den gule ring der skal klippes. Og så kan du klippe det halve af det sideskud nederst til højre på planten. Hilsen Henry G.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 31. juli 2012 kl. 16.31

Henrys indlæg er meget brugbare. Boi's derimod giver ikke ret megen mening. Her er hans indlæg med mine kommentarer indsat i klammer:

"Normalt vil man få en krydsning ud af frø fra frugter, som ikke ligner frugten, den kom fra, fordi der er sket krydsbestøvning.[Hvordan kan der ske en voldsom krydsbestøvning , når appelsinen efter al sandsynlighed kommer fra en ensartet plantage et sted i Israel eller Spanien?] Derfor podes de gode sorter af frugter og du kan prøve om du kan finde en der har en god appelsinplante [Hvad er sandsynligheden lige for at han kender en anden som har en appelsinplante stående?] og få en podekvist, og inden skal du finde ud af hvordan og hvornår der skal klippes podekvist og podes [Ja, det er noget af et projekt for en fyr som bor i byen, og har denne plante stående fordi det giver ham forbindelse med naturen]. Normalt vil en frøplante tidligst sætte frugt efter 10 år [han har jo netop haft den i 10 år], så det er længe at vente [Ja, det er kanske længe, men han har ventet 10 år, sagde jeg jo, hvorfor hører du ikke efter] og der kræves også specielle forhold når du skal have noget ud af citrus slægten. De tåler f.eks. næsten ingen frost [Nu har de fleste ´jo omkring 20 graders varme inde].

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Juul, 5. august 2012 kl. 19.13

Jeg er meget glad for jeres råd, og de er nu fulgt. Planten er blevet klippet, og jer ser nu lige tiden an, og ser hvordan det arter sig. Jeg vil jo nok søge jeres ekspertise igen da jeg som sagt ikke ved meget om det, men nu synes det er ret sjovt jeg har haft den ståene så længe.

Kasper

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 6. august 2012 kl. 14.25

Hej.

Nu har jeg ikke selv et appelsintræ der er dyrket fra frø, men jeg har da en andre typer der er på samme alder og som er betydelig større ( 2.4 m ). Frugterne er sure og er derfor blevet podet med andre sorter.
Iøvrigt er der da frøægte citrus f.eks. Lime der blomstrer efter 4-5 år og bliver knap så voluminøse som f.eks et appelsintræ.
Kaffir lime er et lille træ der ligeledes blomstrer efter 4-5 år og har en størrelse på knapt en meter. Det samme gælder Bergamotte ( som ikke er frøægte ).

Iøvrigt er der et kneb jeg gerne vil give videre.
Hvis et træ står i "stampe" uden nyvækst eller blomstring, så kan man fremkalde dette ved at placere træet udendørs i 2-3 uger og så tage det indendørs igen..
Det gælder stort set alle de citrus jeg har ( 14 stk ).

Nyt svar til emnet »Selvplantet appelsintræ.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Selvplantet appelsintræ.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider