Skrevet af: Britta Pedersen, 25. juli 2012 kl. 14.43
Jeg købte forrige år "kalkammonsalpeter i blandingen 13.5 %nitratkvælstof - 13,5 % ammoniakkvælstof - 26% totalkvælstof.
Jeg fik rådet på en planteskole, som brugte det, og nu har jeg glemt blandingsforholdet.
Det skulle give helt grønne blade, men begrænse væksten, er der nogen, som kan hjælpe med blandingsforholdet.
på forhånd tak
Britta
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2012 kl. 18.16
Hej Britta
jeg tror ikke, at at havenyt er det rigtige sted at forvente et svar lige på det spørgsmål :)
Hvis dine citrus har lyse blade, mangler de gødning - men jeg ved faktisk ikke, om man kan få økologisk citrusgødning - nogen af jer andre her, der ved noget om det?
Mvh
Anja
Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 25. juli 2012 kl. 23.05
Hej Britta
kalkammonsalpeter indeholder kalk som citrusplanterne har meget lidt brug for, faktisk skal de helt helst undgå unødig kalk, selv hvis du vander med hanevand.
Hvis du kan bruge regnvand eller kondenseret vand fra en tørretumbler det indeholder ikke kalk men sikkert nogle sæberester og andet fra vaskepulveret.
Det bedste er regnvand
Og så skal du bruge noget specielt citrus gødning / næring, citrus planter kommer meget hurtigt og nemt til at mangle jern, og det er derfor at de bliver gule. Og hvis du så skal potte planten om er det også bedst at bruge citrus jord eller middelhavs jord, Pindstrup har faktisk lavet en special jord til dette formål.
Hvis du bruger de 2 overstående ting så lykkes det næste med garanti.
Jeg vil mene at den planteskole som der har "rådgivet" dig ikke har rådgivet dig korrekt, faktisk meget misvisende vil jeg mene.
Men held og lykke med planterne og håber at de kommer sig og overlever.
Mvh.
Thomas E. Gundersen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gule blade på forskellige citrusplanter