Forum

Georginer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karin Skov Jakobsen, 16. juli 2012 kl. 11.32

Jeg har i flere år haft de samme knolde georginer, og kan ikke forstå, hvorfor jeg ikke får samme farve hvert år. Første år havde jeg flere forskellige farver, men sidste år var så godt som alle lysserøde, med en enkelt rød hist og pist. (jeg har ca. 100 knolde) I år ser de ud til at blive højrøde allesammen?? er det gødning eller hvad. Knoldene står på samme plads som de har stået de sidste 4 år.
Hilsen
Karin Skov Jakobsen

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juli 2012 kl. 21.16

Mine Georginer har artet sig på samme måde de sidste par år, med nu kun lyserøde som før var i andre farver. Har spurgt i øst og vest uden at kunne få en forklaring.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juli 2012 kl. 22.23

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juli 2012 kl. 22.44

Tak for tippet Anja.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juli 2012 kl. 23.02

Velbekomme :)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. juli 2012 kl. 8.56

Søren Ryges svar er helt korrekt. Det der er sket er sandsynligvis at ved at ændre på næringsindholdet i jorden er der en sort, som har klaret det bedre end de andre, som Søren også svarer.

Jeg har ca. 650 sorter, som vi opformerer til salg og har aldrig værtet ude for noget der ligner, at de skifter farve.

Jeg har været udsat for at nogle af de sorter der fremkommet ved at sorter, der er "sportet" ud fra andre, er faldet tilbage. Det er således ikke ualmindeligt at en sort, der er opstået som en "sport" falder tilbage. Det kan være en sort der fra at være tofarvet falder tilbage og bliver ensfarvet, men så er det fordi den mister de farvede spidser. Grundfarven vil aldrig skifte fra f.eks. lilla til rød.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Skov Jakobsen, 17. juli 2012 kl. 9.03

Tak for rådene - jeg tror at Villy Mougaard fra Blomstergården
har ret - når jeg husker tilbage havde jeg en gang flere røde
og lidt lysserøde - det er nok her at de skifter lidt fra stamme-oprindelsen. Tusind tak for jeres svar. Jeg tror dette har løst
mit problem. Hilsen. Karin Skov Jakobsen

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Jensen, 7. august 2020 kl. 10.36

Nogle af mine georginer har helt og aldeles skiftet farve. Sidste år var de gule. I år ville jeg så oprette et cirkulært bed med lilla blomster i midten og gule udenom.
Men nej, der er stadig lilla midten men alle udenom er røde med lidt hvidt islæt primært i midten.
Og jeg har ikke skrevet forkert på opbevaringskasserne - for jeg har slet ikke gule i år.
Lidt øv, synes jeg.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2020 kl. 14.44

Usædvanligt - hvor gamle er planterne?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Jensen, 7. august 2020 kl. 14.48

Jeg ved det ikke! Jeg fik dem for 4-5 år siden, og da havde de “været i brug”.
Så de har da en del år på bagen

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sascha Haun, 11. september 2024 kl. 9.04

Jeg vil gerne tilslutte mig koret!
Har nu oplevet to år i træk at mine opgravede dahlia i lyserød og mørkebrun/rød året efter giver lilla blomster. I år gav samtlige af de opgravede og overvintrede dahliaknolde lilla blomster. En enkelt havde fået den brunes høje plantevækst i stedet for den lillas lavere vækst, men blomsterne er alle lilla 🤷‍♀️ er helt med på at det ikke bør kunne ske med knolde som er kloner, men det kan det altså!

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sascha Haun, 11. september 2024 kl. 9.04

Jeg vil gerne tilslutte mig koret!
Har nu oplevet to år i træk at mine opgravede dahlia i lyserød og mørkebrun/rød året efter giver lilla blomster. I år gav samtlige af de opgravede og overvintrede dahliaknolde lilla blomster. En enkelt havde fået den brunes høje plantevækst i stedet for den lillas lavere vækst, men blomsterne er alle lilla 🤷‍♀️ er helt med på at det ikke bør kunne ske med knolde som er kloner, men det kan det altså!

Nyt svar til emnet »Georginer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Georginer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider