Skrevet af: Alice M., 12. juli 2012 kl. 17.35
Jeg har afhentet frisk hestemøj godt med halm i, som jeg vil bruge både til prydhaven og til grøntsagshaven, men hvordan
og hvornår kan jeg gå igang? Jeg har også en stor kompostbunke, som evt. kan indgå i forarbejdningen.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2012 kl. 17.58
Bland møg og kompostbunkens indhold og brug af det til foråret.
Har du ikke tålmodighed til det, kan du godt bruge møg i prydhaven - et tyndt lag ved foden af f.eks. roser.
På grund af smittefaren skal du ikke bruge møget i køkkenhaven før det er komposteret.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. juli 2012 kl. 18.50
Jeg ville også putte det i komposten og så udbringe det til foråret, evt. sammen med noget nyt og frisk hestemøg . Du får større glæde af det jo tidligere det udbringes . Så til marts - april skal du på rideskolen igen .
Hvis du giver dine roser organisk gødning nu risikere du at de danner mange nye skud som ikke kan nå og afmodne inden vintere og som derfor vil dø . Resten af gødningen vil blive vasket ud efterhånden.
Skrevet af: Henry G., 13. juli 2012 kl. 21.46
Hej Alice brug du bare dit friske hestemøg nu, i et tyndt lag, både mellem dine blomster og i rækkerne mellem dine køkkenurter, men lad et par cm. være fri rundt om planten p.gr.a. vamen, men jeg forstår ikke hvilken smittefare Tom mener der skulle være. Roserne vil blive glade for gødningen, og det er jo meningen, at de skal få mange nye skud og blomstre, gerne til frosten kommer, jeg klipper mine roser så de alle blomstrer til een bestemt dag i august måned. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2012 kl. 23.20
Hej Henry
Når man spiser afføring fra dyr, herunder drøvtyggere, så kan man rent faktisk blive syg.
Alt fra "ekskremento expresso" til mere alvorlige sager :)
Det gik jeg ud fra at alle vidste - især efter de seneste eksempler på sygdomsudbrud fra Hindbær og spirer forurenet med mikroorganismer fra afføring.
Du kan ikke bare skylle guleroden - det er ikke nok.
Så, Alice, don´t do it!!
Skrevet af: Søren S Duun, 13. juli 2012 kl. 23.38
Han er en Rasmus modsat ham Henry G, Det har jeg opdaget, det er næsten lige meget hvad jeg skriver, så er han over mig med at hævde det modsatte . At det så er noget vrøvl han kommer med spiller åbenbart ingen rolle for ham ......om det er det med fagkundskaben han ikke kan lide ved jeg ikke .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hestemøj