Forum

Calla

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Lauritsen, 27. april 2004 kl. 8.42

Hvor tit skal en Calla (stueplanten) have vand?

Hvad kan der være galt når den hænger lidt med hovedet?

Håber at nogen kan hjælpe

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 16. maj 2004 kl. 12.19

Den må ikk blive tør. Så den skal have vand ca. hver anden dag. Eller hver dag. det kommer an på hvor varmt det er.

Skriver lige hvad der står på den jeg har :
Placering: lyst, gerne fuld sol.

Temperatur: køligt, op til stuetemperatur.

vanding: regelmæssigt, må ikk tørre. Gødning: sparsomt
overvintring: vandingen nedsættes efter blomstring, knolden tørres ved stuetemperatur. vandes igen til foråret, og knolden vil give en ny plante.

Håber at det hjælper lidt.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 29. oktober 2004 kl. 12.52

Jeg har hjembragt et flot eksemplar af Calla fra Kreta. Den trives i haven om sommeren, men kan den tåle at overvintre eller skal den ind i kælderen?

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 31. oktober 2004 kl. 17.27

Din Calla tåler ikke frost.Tag den ind i tørvejr nu(carport f.eks.) og lad den tørre ind.Den visner helt ned, så den vil kunne tåle en kølig og tør overvintring i kælderen.Til marts potter du den om, vander forsigtigt,sætter den lyst og frostfrit og venter til den skyder.og når nattefrosten er forbi flytter du den ud igen og den bliver sikkert endnu flottere og større end i år.

Pas på ikke at overvande.

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Agerholm, 16. oktober 2005 kl. 14.05

Jeg har købt en calla som løg sidste år. Det varede længe før den kom op i haven. Jeg har gravet den op og troede at jeg skulle tørre selve løget men den skal altså blive i potten og tørre i jorden. Den har dannet et stort rodnet.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mirjam Lauridsen, 3. maj 2006 kl. 18.05

Jeg har en Calla som srår indenfor i mit køkken er det forkert skal den ud i haven? den er begyndt at hænge lidt med næbet

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 4. maj 2006 kl. 9.42

Din Calla vil helt sikkert gerne plantes om og nok også gerne ud i haven, men vent lidt endnu. Det er for koldt om natten, selv om det ikke længere fryser. Min Calla – som er af den store udendørs slags – står til fremdrivning inde i stuen lige nu. Sidste år kom den for tidligt ud, og nåede slet ikke at komme i blomst.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erla, 19. maj 2006 kl. 17.03

Jeg bor på færøerne og har en calla der er på vej op nu. Det er ca. 6 grader ude. Det blir nok ikke koldere, men er det for koldt?

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A-M Jørgensen, 25. juni 2006 kl. 22.37

Min callas blomster taber farven og begynder at hænge ned bliver meger hårde som om den danner
"frugt" skal de klippes af inden de tager kraften fra de nye blomster

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: SJ, 26. april 2007 kl. 11.10

Der tales her kun om calla inde og i potter. Kan de ikke lægges ligesom tulipaner og komme igen år efter år? Skal de graves op og tørre ud hen over vinteren pga frost?

Og hedder de andet end calla? Jeg kan ikke finde dem i mine hvaebøger.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 16. maj 2007 kl. 17.33

Hvor dan får jeg mine calle til at blomster
og hvor tit skal man skifte jord på dem.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Fredsgaard, 17. maj 2007 kl. 17.16

Min calla er lige kommet op af jorden, men det første blad er helt plettet... ser vel nærmest ud som om den gønne farve ikke helt "slår til"? Hvad kan problemet være. Skal vel lige nævnes at den står i solrig vindueskarm. Kan det være for meget vand / for lidt? eller mangler den gødning?

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Madsen, 30. maj 2007 kl. 9.42

Til Mette. Nogle callaer har blade med små klare pletter. Det skal være sådan, så der er ikke noget i vejen.

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aino Lybæk, 11. august 2007 kl. 15.42

Jeg købte i april måned 5 calla knolde i Amsterdam, de skulle være i 5 forskellige farver, men er alle hvide, pyt med det for de er flotte alligevel og de 4 er kommet op og har blomstret, men kun med en enkélt blomst eller 2 på hver plante, nu har de dannet nogle store frugte lignende tingester i hver blomst, kan man bruge dem til nogte?, tænker her på om de kan plantes ud eller lign.? I Holland spurgte jeg hvad jeg skal gøre med dem om vinteren (mine ligger direkter i jorden i haven) der sagde de at jeg bare kunne dække jorden til med noget gran eller lign. de skulle være nok for at de kunne over vintre, men det passer ikke med de der bliver skrevet her på siden.

Med venlig hilsen Aino

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Cecilie Kjeldmann, 6. juli 2008 kl. 18.27

Er der nogen derude der kan svarer på hvordan man vander,behandler,og opbevarer callaèn om vinteren.Tak fra Marianne

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 6. juli 2008 kl. 21.26

Hej. Jeg har mange calla som er plantet ud i jorden. Dem graver jeg op inden der kommer frost og planter dem i potter med jord ved. Så opbevarer jeg dem i vores kælder.uden at vande dem. Kælderen er frostfri med ca 5–10 gr. varme men temmelig fugtig mellen 80 og 90% fugtighed. For fugtig til mine georginer men fuchsia og calla overvinter godt der nede.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. juli 2008 kl. 22.29

Vil godt lige med i calla snakken...der er jo dem med knold og den med en rod...dem med knold har jeg ikke for de skal bare op men jeg har en art fra england som hedder zantedeschia aethiopica crowbrough.den er vinterhårdfør og kan blive ude hele året.mine er nu ude på 4 år de gir en masser frø så der er nu en del småplanter rundt omkring i haven.planten blir ca 150cm og er meget blomsterrig.bladene er store og en smule grådugget...der findes også en som hedder green goddess.den er også vinterhårdfør...MVH.erik

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hro, 20. juli 2008 kl. 17.51

Har fået to callaer. Den ene lilla/sort og den anden gul/grøn. De blomstede lige i starten, men nu blomsterer de ikke længere. Deres blade er gule og de hænger lidt. Har ellers givet dem rigeligt med vand og sollys.

Kan mine callaer reddes? Hvad skal jeg gøre?

Mvh
hro

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Holmgaard, 23. juli 2008 kl. 19.16

Til Aino. De frugtlignende tingester er frøstande. Man kan formere planten fra disse frø. Jeg gør sådan: Når frøene er modne, klipper jeg frøstandene af og skiller frøene enkeltvis. Jeg lægger dem i kaffefiltre og overvintrer dem i køleskabet. I marts/april sås frøene i små potter og når der er kommet små planter opp, stiller jeg dem i drivhuset (i maj, når frosten er ovre). senere på sommeren kan de plantes ud i haven. Mine callaer overvintrer i haven, og jeg gør ikke noget specielt for, at de skal overleve. 70–80% klarer den danske vinter, og når man så formerer dem ved frø eller knolddeling, kan man få flere og flere callaer år for år. Hvordan det vil gå, hvis vi igen får strenge vintre, ved jeg dog ikke.

Mvh.: Erling

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kruuse Jensen Blåbærvej 21, 5260 Odense S, 19. maj 2009 kl. 18.52

Jeg har skrevet før angående spin i mine calla, der kom et bud på, at det er spindmider, det er jeg ikke helt sikker på, da jeg selv ved grundig gennemgang af bladene, ikke kan se nogle mider, så hvad er det så?. Der var så meget at da vi bar dem fra udestuen og ud i haven, blev fuldstændig hvide på tøjet. De står iøvrigt med 5–6 store blomster, så det genere dem åbenbart ikke, men ser kedeligt ud.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kruuse Jensen Blåbærvej 21, 5260 Odense S, 19. maj 2009 kl. 18.53

Jeg har skrevet før angående spin i mine calla, der kom et bud på, at det er spindmider, det er jeg ikke helt sikker på, da jeg selv ved grundig gennemgang af bladene, ikke kan se nogle mider, så hvad er det så?. Der var så meget at da vi bar dem fra udestuen og ud i haven, blev fuldstændig hvide på tøjet. De står iøvrigt med 5–6 store blomster, så det genere dem åbenbart ikke, men ser kedeligt ud.

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. maj 2009 kl. 11.58

Der findes 2 callaer der kan tåle frost og overvintre i haven og det er...zantedeschia aethiopica green goodess og z.a crowbrough den ene er ren hvid og den anden er halv hvid og halv grøn i blomsten har dem selv og de sår også sig selv ved deres frø rundt omkring i haven...de kommer aldrig ind og har nu stået ude de sidste 4 år uden problemer kun med et par granris over sig...dem jeg har er fra England.

erik

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 5. juni 2009 kl. 18.35

Kan en calla stå for varmt? Vi har en i drivhuset, den kommer med mange blomster, men på meget korte stilke. Så bladene skjuler mange af blomsterne og blomsterne er ikke næmme at buge i buketter som jeg gerne vil.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fleming, 19. juni 2009 kl. 16.30

Hej med jer. Har købt en calla plante, men har ikke meget forstand på det, hvordan kan det være at på spidserne på bladene kommer der små dryb af vand?

mvh.

Fleming

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emma, 16. august 2009 kl. 20.45

Mine mister farven på blomsterne som bliver grønne som bladene. Er der nogen der ved hvad der er galt?

vh Emma

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Christensen, 14. marts 2010 kl. 20.13

jeg har lige fået en calla,med mange smukke blomster, i en urtepotte,den har et trævlet rodnet,jeg kan forstå den ikke må udtørre, men kan den flyttes ud i haven, når det bliver varmere, eller er det kun en stueplante ?

hilsen Grethe

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 22.23

Alle stueplanter kan flyttes ud , så snart at temperaturen er til det . Selv eksotiske orkideer har jeg selv hænge i et frugtræ og det siges at de har godt af det .
Nu ved jeg ikke hvilket Calla du har , men hvis ikke din Calla skal have en hvileperiode efter at, den har blomstret kan du godt sætte den ud . Men du kan nok først gøre det omkring sidst i maj , evt i juni måned .

Normal er det almindeligt at man giver nogle stueplanter en hvileperiode , hvor den evt står køligt og så tager den frem igen og gøder den . Jeg vil tro at det også gælder for den du har .

Ved du hvad dens latinske navn er ?

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Schack Østergaard, 15. juli 2011 kl. 12.24

Hvordan får jeg mine callaer til at blomstre?

Jeg har to callaer, som jeg købte sidste år. På skiltet som fulgte med planten står der Zantedeschia - jeg ved ikke om det er navnet på arten. Begge planter visnede ned og overvintrede i min vindueskarm i den potte, de var købt i. I foråret begyndte de at skyde, og har fået nogle flotte blade, men der er ingen blomster kommet nu her medio juli. Jeg har prøvet at sætte dem ud i haven for en uge siden for at se, om det hjælper (i potten). Jeg holder dem fugtige hele tiden, idet jeg har sat en flaske med vand omvendt i potten, så den selv kan drikke det, den har behov for (jeg er swlem til at glemme at vande). Ved nogen, hvordan jeg får dem til at blomstre?

Med venlig hilsen Helle Ø.

Nyt svar til emnet »Calla«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Calla

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider