Forum

Jordbærs levetid?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erling Svendsen, 1. juli 2012 kl. 17.09

Spørgsmål: Hvordan forlænger man en jordbærs plantes levealder? Er det mulden/jorden der afgør plantens alder (kan man skifte jorden ud og bibeholde planten? Jeg er grøn til dette (ny)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Svendsen, 1. juli 2012 kl. 17.11

Har købt et højbed til jordbær, er det en god ide?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 1. juli 2012 kl. 18.56

Normalt tager man aflæggeren nærmest den gamle plante og planter ud, den giver ikke helt så mange bær året efter, men næste år igen. da er det man så kasserer den gamle plante.
på den måde har man hele tiden nye og gamle planter.

Hvis man er ligeså doven som jeg var, da vi havde jordbær, ræser man planterne over med plæneklipperen når der ikke er flere bær, ikke klippe helt ned, men næsten. De gav virkelig mange store bær alligevel, så jeg tillader mig at sige de sagtens kan trives i 8 år. Det var Sana sengana og jeg tror den anden slags hed Polla eller Polka.
Men det er nok svært i et højbed med plæneklipperen :-)
jeg kender ikke til brug af højbede, men jorden bliver hurtigt tør.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Nicklas Nielsen, 2. juli 2012 kl. 7.27

Slettet af administrator 2. juli 2012 kl. 11.30.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2012 kl. 7.52

Sig mig en gang Nicklas - hvad bilder du dig egentlig ind?

Du har fået at vide flere gange, at du ikke må reklamere her på havenyt, og du bliver bare ved?

Er rapporteret til redaktionen.

Anja

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juli 2012 kl. 7.55

Rapporteret til redaktionen.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2012 kl. 8.33

For at vende tilbage til emnet - jeg dyrker udelukkende i højbede, men det er ikke ½ m høje højbede med flere m3 købt jord/sphagnum, som desværre er den helt store trend for tiden :) Det er hårdt for højmoserne!

De er ca. 20 cm høje, og med den højde og en gang jorddække er jorden ikke mere tør i dem end i et almindeligt jordbed.

I et højere højbed er det endnu mere vigtigt med jorddække - og jordbærrene skal højst sandsynligt vandes flere gange end normalt, hvor foråret er tørt, men så vil de også trives godt :)

Det er dejlig overskueligt at dyrke i højbede, og de er både lette og billige at bygge selv. Mine er lavet af udsalgssandkasser af oliebehandlet fsc-træ fra Kvickly, så 20 højbede, mine bede i drivhuset og en kompostbeholder har kostet 800 kr. + skruer at sætte op. De holder så kun i 5-6 år, og derefter vil de blive løbende udskiftet med bede i noget bedre træ - formentlig lærk.

På billedet her er der kartofler i bedet - de er store i år :)

Nyt svar til emnet »Jordbærs levetid?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordbærs levetid?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider