Forum

Opstamning af gammel syren

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Jensen-Dahm, 27. juni 2012 kl. 10.49

Jeg har for nylig købt et rækkehus med en gammel syren. Flere af stammerne er 10-15 cm tykke nederst og faktisk meget flottet og krogede. Desuden mange nyerere rodskud på 4-5 cm tykkelse.
Den står tæt på det, der er tilbage af ligusterhækken, der mildest talt vantrives.

Det ser ud til, at syrenen for par år siden er skåret ned i 2-2,5 meters højde, hvorefter den har dannet meter lange skud i massevis.

Jeg har besluttet mig for at beholde 4-5 af de tykkeste stammer og så ellers forsøge at holde den som et træ. Altså opstammet fra ca 1,5-2 meters højde og med en bred krone, hvis det er muligt.

Mit spørgsmål er om nogen har erfaring med sådan et projekt og hvordan jeg fremover skal beskære kronen, så den ikke vokser ind i himlen :o) men stadig blomstrer

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. juni 2012 kl. 22.28

Hej Anette rodskuddene ved din syren, skal du fjerne hurtigst muligt, og så dybt som muligt, da det helt sikkert er vildskud, der tager kraften fra forhåbentlig er ægte syren. Toppen kan du skære tilbage til den ønskede højde, men det skal også være meget snart, så de nye skud kan modne, før frosten sætter ind, men du skal ikke regne med, at der bliver mange blomster det første år. Hilsen Henry G.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. juni 2012 kl. 22.58

Du skal vide at syrener kun blomster på 3 årsskud, så hvis du er meget flittig med saksen kan det gå ud over blomstringen . Sørg derfor med at tynde ud frem for at beskære .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Jensen-Dahm, 30. juni 2012 kl. 12.03

Tak for råd. Jeg ved ikke om det kan lykkes at holde rodskuddene tilbage. Det er håbløst at grave omkring syrenen, da jeg er bange for at beskadige de rødder, der skal blive. Desuden vælter det op med små nye rodskud i en meters omkreds. Så det er blevet til afsavning i jordhøjde.

Desuden har jeg helt fjernet toppen på ca. 1/3 af de blivende store grene. Nu går jeg og overvejer, om jeg ligeledes skal beskære 1/3 af de tynde meterlange skud, som sidder i "samlet flok" ved enden af de resterende grene. Mon man kan være heldig at beskære, som man beskærer et æbletræ?

Egentlig ville jeg helst være fri for at skulle skære i toppen hvert år fremover, men det slipper jeg måske ikke for, når jeg først er begyndt :o)

Nyt svar til emnet »Opstamning af gammel syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Opstamning af gammel syren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider