Forum

Reine Claude Blommetræ i vanskeligeder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 8. juni 2012 kl. 22.37

Hej forum

Vores kære blommetræ på 3 år ser meget kedeligt ud og de få og meget små blommer der pt hænger derude ser, efter en ellers ok blomstring, ikke ud til at blive til noget. Det samme gjorde sig gældende sidste år.

Jeg flyttede træt for 1.5 år siden hvor der før havde stået et pæretræ på samme alder og før det en gammel sommerfuglebuske.

Skal der investeres i helt nyt jord, eller kan træet bare gå hen og blive syg af andre årsager ? Synes også at bladlusene har været hårde ved det i år som ellers ikke har været tilfældet før. Det skal måske nævnes at jeg altså har vandet i tøre perioder, så udtørring kan vist godt udelukkes.

Hvad gør vi ??

God weekend herfra

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 9. juni 2012 kl. 5.47

En af de største fejl som gøres i forbindelse med plantning, er at sætte træet for dybt. [Og har jorden været meget løs, da du plantede, kan det meget vel være sunket]. Prøv at mærke efter: De første rødder skal gå ud i jorden LIGE akkurat under jordoverfladen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. juni 2012 kl. 7.55

- jeg synes det lyder som vandmangel - lus kommer mest på planter som mangler vand -

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 8.05

Godmorgen... Jeg mener bestemt ikke at jeg plantede det for dybt, men det skal da undersøges. Hjælper det at skifte jorden ud med noget jordforbedring eller hvad der nu findes i plantecenter ?

Somsagt mener jeg ikke at træet har tørstet. Iøvrigt burde et træ på 3 år vel også næsten kunne klare sig selv

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 9. juni 2012 kl. 8.14

Det kan måske også have interesse at læse dette:

www.dyrkfrugt.dk/index.php/blommer/blommer-i-haven-blommesorter-blommetraeer.html

Oullins Reine Claude

Den har en meget stor udbredelse på grund af træets normalt store frugtbarhed af store, saftige, runde, gulgrønne blommer. Den modner sidst i august. Veludviklede frugter er meget saftige, søde og lækre. Mange kan bedst lide dem, inden de bliver helt gule. Hvis de skal ligge et par dage, skal de plukkes med stor forsigtighed, da den sarte hud ellers får brune pletter.

Den menes at være en frøplante af den almindelige Grøn Reine Claude. Dens videre færd er nøje beskrevet at være fra Cligny i Frankrig over en gartner hos Baron de Toisy nær Cuiseaux til den blev sat i handelen af en planteskole i byen Oullins i 1860. Endeligt dér fik den åbenbart sit navn. Der gættes på, at den kom til Danmark i 1860erne, i 1876 var den i kataloget fra Mathiesens planteskole i Korsør.

Træet vokser meget kraftigt og bliver hurtigt stort. Det blomstrer middeltidligt eller sent. Træet har i forsøg været en af de mest frugtbare sorter og skulle være selvbestøvende.. Men de senere år har der i flere haver af ukendte årsager været problemer med at få den i god bæring.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 9. juni 2012 kl. 8.17

Hvis du har plads til det, så anskaf et blommetræ mere. Dels så er du ikke afhængig af at det ene svigter, dels så kan det hjælpe med bestøvningen

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 8.20

Ja måske, men jeg synes også bladene ser kedelige ud. Måske det bare skyldes forkert plantning - nyt jord med krudt i ??

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 9. juni 2012 kl. 9.33

Du skal ikke begynde med nogen "power-blandinger" - fordi træet skal jo vænnes til at gro ud i jorden, og enhver form for spagnum er absolut bandlyst, som faglærer ved Jordbrugets UddannelsesCenter Århus, Jens Thejsen, siger her:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantning/1083.html

I det hele taget må der påregnes lidt variation mht. til bæring, og blommetræer er notoriske i den henseende. Men som sidste sætning siger i citatet, jeg gav ovenfor,- så rammes netop Reine Claude af nogle uforklarlige problemer med bæringen i disse år.

Nyt svar til emnet »Reine Claude Blommetræ i vanskeligeder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Reine Claude Blommetræ i vanskeligeder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider