Forum

Rosedyrkning – ingen anelse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Amanda J, 5. juni 2012 kl. 20.46

Hej allesammen

Jeg fik i januar en hvid rose af min kaereste, som jeg naturligvis stillede i vand. Med tiden visnede rosen, men paa staenglen dannede der sig et skud.

Dette skud plukkede jeg og satte i vand - og der voksede roedder frem. Saavidt jeg ved er det ikke paa denne maade, man dyrker roser.

Ikke desto mindre voksede roedderne sig stoerre, jeg plantede den i jord, og det gik fint. Bladene blev stroerre, havde dog ingen forhaabninger om, at den ville danne en stamme/egentlige grene... Hvilket den alligevel gjorde efter nogle maaneder.

Nu har jeg altsaa en lille rosenbusk (hvilken ved jeg ikke) paa en 25-30 cm i hoejden og ca 20 i bredden i min vindueskarm, og ved ikke, hvad jeg skal stille op med den. Vil gerne plante den ud engang og beskaere den, saa den vokser sig stor og fin. Ideen er at den skal saettes ud i vores foerste faelles have, saa vil gerne soerge for, at planten bliver stor, staerk og flot..

Er der nogen, der kan hjaelpe mig lidt her? Skal den beskaeres? Hvornaar? Kan jeg allerede plante den ud? Kan jeg goere mig forhaabninger om, at det fungerer?

Jeg er helt paa bar bund.

Hilsen Amanda

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. juni 2012 kl. 9.20

Hej Amanda det er en god måde at lave roser på da, der ikke kommer vildskud på dem, du skal plante rosen ud snarest, så den kan nå at få mange nye rødder før vinteren, når du planter den, så sæt den gerne 10 cm dybere, end den stod i potten, derved producerer den flere rødder, der igen gør planten kraftigere, Jeg laver en del roser af stiklinger hvert år. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Rosedyrkning – ingen anelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rosedyrkning – ingen anelse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider