Forum

Automatisk vanding

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian A., 29. maj 2012 kl. 22.00

Jeg har lige anlagt en "krydderurtealtankasse" for enden af min terrasse.

Den er 9 meter lang, 15 cm høj og 24 cm bred. Der er altså ikke så meget jord, hvorfor det hurtigt tørrer ud. Jeg vil gerne kunne tage på ferie og i det hele taget slippe for at skulle vande.

Jeg har overvejet et drypvandingsanlæg som jeg bruger i drivhuset (Vitavia), men det bliver for omstændigt med slangerne der skal dække 9 m. og ikke særlig kønt.

Så har jeg overvejet siveslange man kunne gemme i jorden. Lyder som en god løsning, men jeg er i tvivl om den vil give alt for meget vand hvis den er tændt konstant selv ved lavt tryk. Jeg kan ikke finde specs. på hvor meget sådan en slange leverer af vand.

Nogen der kan hjælpe?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. juni 2012 kl. 22.44

Hej Christian den eneste måde, du kan klare dit problem med vandingen af dit bed på, er nok en form for drypvanding, jeg har noget lignende, en fødeslange med forbindelsesled med huller til drypslangerne fra vandbeholderen (den skal være stor nok til at kunne rumme vand nok til en gang vanding i hele bedet), læg fødeslangen i bedet langs kanten og sæt drypslangerne i forbindelsesleddene, læg dryppene mellem planterne og du kan lægge fødeslangen 2-3 cm ned i bedet. Min vandbeholder fyldes ved at det drypper konstant fra vandhanen. Hilsen Henry G.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. juni 2012 kl. 6.31

Det ser ud som om du har blokeret for det naturlige afløb og dræning væk fra terassen, når det regner. Jeg kan se at de yderste fliser på terrassen allerede "hopper og danser". Dette vil HELT sikkert blive værre i de kommende år, fordi når vandet ikke kan løbe væk/hurtigt dræneres ned gennem fuger og underliggende sand, så har vand og frost frit spil.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. juni 2012 kl. 6.57

Jeg vil gerne tydeliggøre: Jeg var selv ved at gøre samme fejl, men efter at have sat tre fliser på højkant, sagde til my self: Hey, what are you doing!" Blocking the free water flow away from the house.

Og faktisk ser et bed for enden af terrassen og i niveau med den og plænen ganske godt ud. Det er så i bogstavelig forstand en "border" , som englænderne siger [~bed].

Og når man ved at den så af og til bliver grundvandet RIGELIGT, med alt det akkumulerede vand fra de mange kvadratmeter fliser, som skal rende den vej af, så bliver man dobbelt glad af at se på den.

Nyt svar til emnet »Automatisk vanding«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Automatisk vanding

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider