Forum

Lad græsset gro :-)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 20. maj 2012 kl. 13.29

Hej

Jeg kunne tænke mig at lade græsset gro nogle steder i haven, fordi jeg så godt kan li de høje vajende blomstrende græsse. Der er plads nok, og det ville klæ´ haven, som har en "vild" tone. Nu er jeg så blevet i tvivl om, hvordan, jeg holder det. Skal jeg bare lade det stå og vinsne gennem efteråret og vinteren og fjerne det visne om foråret, så noget nyt kan vokse frem, eller hvordan.

Mange søndags sol hilsner
fra Birgitte

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. maj 2012 kl. 16.28

Hej Birgitte

Du kan godt lade græsset gro gennem hele året og efter vinterpausen fjerne de tykkeste tuer - der vil over nogle år ske en vis næringsopsamling på denne måde og du kan opleve, at områderne med blomstrende græs invaderes af nælder eller tidsler.

Du kan forebygge at det sker ved at fjerne næringsstoffer hvert år. Anskaf en le og høst området til midsommer - og anvend eventuelt det afhøstede græs til kompost i stedet for at tørre det til hø.
Græsset kan nå endnu en blomstring på denne måde, så du også i sensommeren har fornøjelsen af de smukke aks.

Hvis området med blomstrende græs for eksempel er 30 kvadratmeter kan du regne med at kunne sætte en kompostdynge på ca 1 x 1 x 1 meter - efter omsætning får du ca 2 trillebørfulde næringsrig kompost, som så kan anvendes andre steder i haven.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 20. maj 2012 kl. 17.45

Hej Lone ... tusind tak for dit svar ...

Nyt svar til emnet »Lad græsset gro :-)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lad græsset gro :-)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider