Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. maj 2012 kl. 21.46
Jeg har en vin (blå druer) i mit drivhus. Egentlig skulle det være en drue til friland, men det så jeg først, da den var plantet i drivhuset. Plantet sidste år og gav nogle få klaser søde druer. Den er vokset gevaldigt, og nu tænker jeg på, at grave et hul, og føre en af rankerne ud under drivhuset, så den kan vokse både ude og inde. Vil det kunne lade sig gøre ?
Hvis ja- vil der dannes rødder på ranken, der jo bliver "pakket ind" i jord ?
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 22.06
Hvis jeg har forstået det rigtig så har den ranke du vil føre ud af drivhuset rødder fra moderplanten. Er det rigtig forstået?
Men den vil sikkert få rødder, hvis du dækker den til med jord.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. maj 2012 kl. 22.41
Ja, det har den. Jeg tænkte, at hvis den ranke jeg fører ud af drivhuset får egne rødder, så kunne jeg kappe den fra moderplanten. Måske en gang til næste forår/sommer ? Ligesom man kan gøre med f.eks ribs og clematis.
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 22.56
Ok, så forstå jeg, men hvorfor ikke bare lade den beholde den gamle rod. Du vil jo svække den en smule . Jeg ville nok lade den beholde den gamle rod. Så ville den også gro noget hurtigere
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. maj 2012 kl. 23.04
Ja, det kan du selvfølgelig have ret i Søren. Jeg prøver, i hvert fald i første omgang, at lukke ranken ud, og se hvor meget den vokser. Tak for svar .
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 23.12
Så snart den kommer ud vil den gro langsommere, da den jo ikke får. Den samme varme som fra drivhuset. Hvis det er en drivhussort du har kan du risikere at den slet ikke modner på friland.. Men så må du kassere tanken igen.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. maj 2012 kl. 0.10
Det er en frilandsvin, men trives åbenbart også fint i drivhus.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vin inde og ude?