Forum

Trist Tomatplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 2. maj 2012 kl. 16.50

Hej alle sammen

Jeg har verdens sødeste svigermor, der har givet mig lov til at lade mig dyrke tomater og chilier i hendes drivhus. I dag modtag jeg mine planter, men den ene tomatplante (San Marzano) hænger meget med bladene og er helt blød. Der stod i papirene, at jeg skulle vande den da jeg modtog den, og det gjorde jeg også - men kun en smule, da jorden i potten allerede var lidt fugtig.

Hvad skal jeg gøre for at min tomatplante bliver frisk igen? Er den overvandet eller har den fået for lidt vand? Jeg har ingen erfaring med at dyrke tomater, så al hjælp vil være meget velkommen! :)

Vh
Rasmus

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2012 kl. 17.35

Hvis ikke den rejser sig efter at have fået vand ( efter en 1 vanding) er den død og den har sikker fået for meget vand. I øjeblikket hvor det ikke er så varm skal de ikke have så meget vand. Det stadig kold om aften, natten og formiddag.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. maj 2012 kl. 18.20

Hvis den slet ikke vil i gang, kan du klippe stænglen over og plante den igen i fugtig jord eller sætte den i et glas med vand.

Den vil sætte rødder i løbet af en uge - 14 dage, hvis du holder jorden fugtig, ikke våd, hele tiden.

Den vil selvfølgelig blive sat lidt tilbage, men alternativet er værre :)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 2. maj 2012 kl. 19.11

Kan jeg vente et par dage hvor jeg ikke vander den og så se hvordan den klarer sig? Eller skal jeg i gang med det samme?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. maj 2012 kl. 20.20

Hvis den stadig ser lige trist ud i morgen, ville jeg nok snuppe den :)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. maj 2012 kl. 20.34

Hej Rasmus din tomatplante mangler frisk luft, og det giver du den på følgende måde, sæt potten med planten i en underskål, fyld potten op med vand, (der skal være min. 1 cm over det hele) lad det trække igennem, lad vandet stå i underskålen, fyld potten igen med 1 cm vand, og mens det trækker ned, kan du se den gamle luft boble ud i vandet i underskålen ,(og næsten føle at ny luft trækkes ned til rødderne) derefter lader du planten tørre næsten ud.
Denne redning kan man bruge på alle planter, der er blevet overvandede. Hilsen Henry G.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2012 kl. 21.28

Hvis rodspidserne er blevet brune på din tomatplante er den ved at rådne og dette skyldes overvanding, men er de stadig hvide , gror den som den skal, altså uden problemer.

Nyt svar til emnet »Trist Tomatplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Trist Tomatplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider