Skrevet af: Marianne K., 28. april 2012 kl. 14.38
Jeg overvejer og købe en drivhustunnel til indendørs brug. Jeg har fundet nogle stykker på Willabgardens hjemmeside, men er i tvivl om, hvilken en af tunnelerne jeg skal købe og ville høre om nogen af Jer herinde har erfaringer med emnet? Det jeg er i tvivl om, er om jeg skal købe tunnelen med vandingsunderlag
www.willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=188&ArtID=35210&page=1
eller om jeg skal købe den med vandingsunderlag og lysstofarmatur
www.willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=188&ArtID=35212&page=1
eller om jeg skal købe den med varmemåtte?
www.willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=188&ArtID=35213&page=1
Jeg skal hovedsageligt bruge den til at plante forskellige blomsterfrø, som er det der interesserer mig mest...
Nu spørger jeg måske åndsvagt, men jeg kan ikke forstå om man både kan have et varmeunderlag og også et vandingsunderlag samtidigt?? Har lidt svært ved at forstå at varme og vand kan fungere sammen?? Jeg synes også det er lidt smådyrt, hvis jeg både skal have det ene og det andet... Hvis man har tunnelen stående et lyst sted indendøre, burde det så være nødvendigt med et lysstofarmatur også? Og hvis man ikke både kan have varmeunderlag og vandingsunderlag sammen, hvordan vander man så sine frøplanter?? Håber I kan hjælpe en forvirret amatør, med nogle råd omkring det her.
Som skrevet er det hovedsageligt frø jeg køber og ønsker at give varme under så de kan komme i groning, men hvad vil I råde mig til?? Venter spændt på Jeres svar. Tak. Marianne
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2012 kl. 17.39
Hej Marianne -
Skal du bare sætte frø i gang til udplantningsplanter til haven?
For så ville jeg foreslå dig i stedet at købe en spirekasse med varme til at så frøene i og prikle dem ud i småpotter, når de kan håndteres. Det allerletteste er at så direkte i helt små potter og tage dem ud af spirekassen, efterhånden som de spirer - så sparer du den første omplantning.
Vi er så langt henne på året nu, at de hurtigt kan komme udenfor, og så behøver du ikke ekstra lys og varme.
Mvh
Anja
F.eks. sådan en fungerer rigtig godt: www.willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=188&ArtID=39349&page=3
Skrevet af: Marianne K., 28. april 2012 kl. 19.27
Tak for dit svar Anja. De frø jeg skal sætte, er ikke til udendørsplanter, men kun til indendørs. Jeg forsøger med forskellige palmer og andet ´sjov´som jeg finder hos Bjarnes frø. Hans side er ´farlig´at gå ind på, for man bliver noget vild i varmen, hvis man elsker planter og frø. Det er kun få der skal udendørs, så det er hovedsageligt til indendørs planter, som kræver megen undervarme for at komme rigtig godt i gang og så havde jeg forestillet mig, at nogle af de sartere frøplanter, ville have rigtig godt af at have undervarme i en længere periode, for at give dem nogle rigtig gode gro betingelser. Så det er nok vigtigst for mig med undervarme, men hvordan med vandingen af frøene?? Kan man både have undervarme på og samtidig en vandingsmåtte? Ved du det? P.S : Hvis du ikke kender Bjarnes side, så er her et link, hvis du ´tør´gå derind. Lol.
www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&zenid=45eaf2213205b4a06be27c6b8e52a10c
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2012 kl. 20.13
Jo - jeg kender både Bjarne og hans farlige side rigtig godt :)
Og ja, du kan sagtens have undervarme og vandingsmåtte på samme tid. Varmemåtten ligger under den bakke, som vandingsmåtte ligger i - hvis du ser på Willabs billede, ligger varmemåtten på en isolerende plade nedenunder selve bakken med planter.
Men du kommer desværre ikke uden om at skulle give planterne ekstra lys, når de skal være indendørs - med mindre du har masser af plads i sydvendte vindueskarme. En mindre bastant løsning end den, som Willab leverer med, kunne være nogle LED-pærer som denne:
www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=1944
Dyrere i anskaffelse, men lettere at hænge op end det store og tunge armatur fra Willab, de bruger mindre strøm og holder rigtig meget længere.
Skrevet af: Marianne K., 28. april 2012 kl. 21.26
Ja det ser ikke så dumt ud Anja. Men hvad så med den her hos Bjarne? Den er lidt billigere end Willabs spirekasse og hvis man så købte lyset også?
www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&products_id=2628
Åh jeg bliver helt forvirret lige pludselig. Disse spirekasser er ikke med samme varme som tunnelen er vel? Mener om tunnelen har en varmemåtte og spirekasser er de bare en form for varmeplade, eller er det samme system som tunnelen? Jeg ved slet ikke hvad jeg skal nu. Spirekassen ser fin ud synes jeg, men forstår jeg det rigtigt når jeg mener det er en varmeplade med en kapillærmåtte ovenpå og ikke en varmemåtte? Lyder spørgsmålet helt tosset? Så er det ikke med vilje, men jeg er lidt forvirret omkring varmeplade og varmemåtte?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Drivhustunnel indendøre