Forum

Jordbærstiklinger – skal de væk?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B.B. Hansen, 27. april 2012 kl. 1.19

Jeg satte 20 jordbærplanter sidste år og ville egentlig have klippet dem ned, så de ikke gav stiklinger. Det fik jeg ikke gjort, og nu er beddet et virvar af jordbærplanter og stiklinger i én forvirring. Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil have så mange jordbær som muligt? Jeg ved, at jeg kan tage stiklingerne og plante dem et andet sted, men umiddelbart har jeg ikke en anden plads at sætte dem på. Vil det under alle omstændigheder være bedst for udbyttet, at jeg fjerner stiklingerne nu, så moderplanterne står alene tilbage?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2012 kl. 6.29

Ja...

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 27. april 2012 kl. 9.58

Ja helt sikkert, jeg har prøvet at lade dem sidde for at få flere jordbær og at det så lidt vildt ud gjore mig ikke noget, men men men det skulle jeg aldrig ha gjort og gør det aldrig igen, man kunne ikke sætte føderne nogle steder uden at træde på jordbær og jeg synes at de fleste blev små og kedelige bær, det kan ikke anbefales at lade det gro vildt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 28. april 2012 kl. 8.36

Det hedder sig at en jordbærplanter "topper" sin produktion ved det 3. år (korrekt?). Hvad sker der egentlig hvis man lader en jordbærplante være i mange år efter. Kommer der et år hvor der slet ikke er jordbær på, eller vil planten blive ved 'for evigt', men med mikrobær?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 17.26

Hvis du lader dine jordbær vokse uden at fjerne aflægger, vil mægden af bær falde med 30 - 50% og du vi få flere angreb af bl.a.svampe i dinejordbær i våde perioder, ligesom det villle være umulig for dig at plukke dem da de vil vokse sammen til et stort tæppe. Senere vil de dø lidt efter lidt .
Grunden til at man dyrker dem som gør ved at give dem luft og afstand er at de bære optimal og man hindre sygdomme . Hvis du skal have jordbær som bunddække med succes, skal du bruge nogle af de vilde skovjordbær eller månedsjordbær . De andre vil efterhånden gå til for dig .

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 28. april 2012 kl. 18.01

Søren, tak for svar.

Jeg har forøvrigt lige fundet en gammel tråd om lignende emne:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/8225.html#form

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B.B. Hansen, 28. april 2012 kl. 21.19

Tusind tak for de gode svar! Jeg vil så gå igang med at rydde ud i beddet.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2012 kl. 21.23

Hej B.B. når man planter sine jordbærplanter vil en afstand på ca. 25 cm. være en god ting, så planten har luft og plads nok til at udvikle sig, 1års planter kan give en del bær, når de er plantet omkring juli- august, 2 års planter giver en god høst (normalt store bær), 3 års planter giver fine bær, men et 4 år er ikke sagen, da vil der blive mange små bær. Jeg har kun mine planter to år før de bliver skiftet, d.v.s. jeg planter to nye rækker hvert år , og fjerner to gamle, så mine jordbær rækker "vandrer" gennem haven. Når du skal bruge stiklinger skal du kun bruge den første, der kommer fra hovedplanten, det giver de bedste planter. Hilsen Henry G.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 22.37

Jordbær kan også være mærkelige. For år tilbage ledte jeg efter den sort, der hed Senga sengana og efter at have plantet den ud i haven viste det sig at den kun ville blomstrer i oktober måned . I det første år tog jeg mig ikke af det, men efter 3 år irritere det mig grænseløs. Min idé var at bruge denne sort som bunddække i haven og samtidig kunne høste herlige jordbær men ak. Jeg tror at det har noget med lysforholdene at gøre ellers kan jeg ikke regne ud hvad det ellers skulle være. Så jeg er leveringsdygtig i nogle få grønne jordbær i oktober november måned

Nyt svar til emnet »Jordbærstiklinger – skal de væk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordbærstiklinger – skal de væk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider