Forum

Akeleje småplanter ud hvornår?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 24. april 2012 kl. 18.27

Hej,

jeg har forspiret en masse akeleje indendørs her i år. De har efterhånden fået flere blade men er stadig spinkle.

Hvor varmt skal det være (om natten) før jeg kan sætte dem udenfor? Jeg har drivhus hvor de evt. kan være i starten.

Jeg vil helst undgå "ræset" med at have dem ude nogle timer i løbet af dagen for så at tage dem ind igen om aftenen.... kan jeg undgå det?

Jeg har samme spørgsmål til tomatplanter som også er sået indendørs (men dog er en del længere fremme).

Mvh. Henriette

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. april 2012 kl. 18.33

Hej Henriette

Jeg står i samme situation mht. akelejer. Småplanterne vil jeg holde indendørs nogen tid endnu - indtil varmen rigtig kommer, nok i maj - og så akklimatisere i drivhus.
Jeg har ikke drivhus, så derfor venter jeg altid på varmen og akklimatiserer planterne ved at rykke dem ind og ud. Jeg har aldrig mistet småplanter til frost - akelejer er hårdføre, men jeg akklimatiserer som nævnt også planterne.

Tomatplanterne kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Mvh. Marie Louise

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 24. april 2012 kl. 21.43

Akelejerne ville jeg slet ikke betænke mig på at flytte udenfor - de vil ganske givet trives meget bedre ude end inde. De kunne såmænd også sagtens være sået ude. Men flyt dem ud på en skyet dag eller sæt dem lidt i skyggen de første dage, så de ikke bliver solskoldede. Og de behøver ikke komme ind for natten.

Tomaterne vil have rigtig godt af at komme ud i drivhuset i dagtimerne når temperaturen kan holdes på min. 15 grader, men de skal ind om natten, det er alt for koldt for dem pt. Først når temperaturen er på den gode side af 10 grader hele døgnet kan du flytte dem ud permanent. Jeg har mine samlet på en bakke, så skal jeg da i det mindste kun gå 1 gang. :o)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 24. april 2012 kl. 22.02

Hej Marie Louise og Trine,

mange tak for jeres svar :o)

Jeg flytter akelejerne ud i skyggen i morgen og ser hvordan de trives.

Og ja, næste år koldsår jeg dem, det har jeg gjort med flere andre frø i år. Dejligt ikke at skulle bekymre mig om temperaturen.... Ved faktisk ikke hvorfor jeg såede akelejerne indenfor.

Og tomaterne... dem må jeg finde nogle mere praktiske bakker til så jeg ikke skal gå så mange gange ;o)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2012 kl. 22.39

Hej Henriette
Kan du ikke tigge dig til en af Kohbergs flade brødkasser et sted. Jeg har foret dem med armeret plastic og er vældig glad for dem.

Akelejer? Under forårets havearbejde har jeg rykket utallige akelejeplanter, store som små op. Hos os gror de som ukrudt og er med tiden vanskelige at fjerne. I flere år har jeg klippet dem ned inden de kastede deres frø, men der dukker stadigvæk nye planter op. Det jeg ville sige er: Hold dem i ave. Jeg har fået nok af akelejer. Jeg synes at kunne huske at det gik ligesådan for Søren Ryge.

Mange hilsner
Inge

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Henning Jensen, 8. maj 2012 kl. 14.32

Slettet af administrator 12. maj 2013 kl. 11.45.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 8. maj 2012 kl. 18.54

Hej Inge,

Jeg elsker mine akelejer og kan ikke få nok af forskellige arter.
Til gengæld har jeg så mange storkenæb at jeg betragter dem som ukrudt.

Sådan er det så forskelligt fra have til have :-)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 8. maj 2012 kl. 19.49

Henriette ...hvis du vil af med nogen af dine Storkenæb, betaler jeg gerne fragten ;0)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. maj 2012 kl. 21.54

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mette Hansen, 11. maj 2013 kl. 21.58

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Henriette H., 11. maj 2013 kl. 22.43

Nyt svar til emnet »Akeleje småplanter ud hvornår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Akeleje småplanter ud hvornår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider