Forum

Birketræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Frandsen, 16. april 2004 kl. 4.48

Vi har et hængebirketræ i vores have, men intet under denne birk kan leve hverken græs,planter osv, der er bare en stor bar jordplet som ca er 2 m i diameter. Har prøvet gentagne gange at så græs men det dør lige så snart det har fået lidt længde.

Hvad kan vi gøre? Vi vil helst ikke fælde træet da det er så smukt. kan man anlægge i bed rundt om stammen eller?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AnnaSofie Og Annah, 3. april 2006 kl. 11.34

Heej. Vi søger noget om Birketræer? hvis der er nogle der ved noget om det vil cvi meget gerne hører.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Lise, 19. april 2006 kl. 21.22

Hej Søren
Jeg vil gætte på, at grunden til at græsset visner under dit birketræ er, at der ikke kommer lys nok til det. Lige så snart træet har fået blade tager det al sollys. Mit forslag er at lægge nogle blomsterløg til tidlige blomster, f.eks. påskeliljer o.lign. under træet, hvis I insisterer på at have noget under det der blomstrer. De kommer op før træet får blade og kan således klare sig. Uanset hvad I planter har det brug for lys, så et bed ville ikke hjælpe på sagen.

Måske kan man plante nogle meget skyggetålende bunddækkeplanter, men her må I nok spørge på en planteskole. Birketræer suger også meget vand, det kan være det besværliggør en tilplantning yderligere...

Ellers må I nok bare leve med at jorden er bar under træet.

Mvh. Anne-Lise

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 24. april 2006 kl. 9.55

Jeg kender det godt! man skal bare smøre birken ind i honnin og olie så går detvæk :-)

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Nørgård, 21. juli 2006 kl. 15.45

Dyrkning af hængebirk:

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig om hængebirk,
egner sig godt som allee træ.Kan den holde til det barske vestjydske vestenvind, og skal den have meget vand.

mvh.

Per Nørgård

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Jørgne Olesen Jensen, 18. august 2006 kl. 4.23

Hej, vi har nogle birketræer i haven som vil gerne vil af med, er det muligt at grave dem op med rod, eller er rødderne bare for store? Træertne er ca. 3m høje, for de ældste, og de yngste omkring 2 meter høje. Vi har købt huset for 1/2 år siden, så det er blot en gisning om træernes alder. Grunden til at vi vil af med dem, er at de ikke høre til her, vi ønsker at plante nogle "naturlige" træer, som fuglen kan nyde godt af, og vi nyde godt af fuglene. Vi er bosiddende i Wagga Wagga, Australien, ca. midt mellem Melbourne og Sydney...Dejlig vintervejr for tiden!

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aage Svendsen, 11. september 2006 kl. 14.13

Hej der
jeg er lidt nervøs for det store hængebirk i haven.det er nok plantet i 1968 for da er huset bygget.

jeg har nemlig hørt at birketræer har levet deres liv ved de ca. 30 år.

ca en meter over jorden deler den sig i to og den ene ville måske ramme gavlen på huset hvis træet skulle vælte i en storm, men træet kunne jo også flække hvor den deler sig i to men der skete jo ikke noget i stormen i 1999 men træet bliver jo ikke yngre,
jeg ville ikke gerne til at fælde det da det nok er det smukkeste hængebirk i byen.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 14. september 2006 kl. 19.09

I vores birkelund er der masser af liv i bunden. De er stammet op, så alle smågrene er fjernet i 2 meters højde, så bundplanterene får noget lys.

Ud over masser af erantis, krokus og påskeliljer, er der skovjordbær, kærmindesøster, og bregner. Der er også en blanding af selvsåede græsser, så det ser vældig naturligt ud.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl-Erik Jespersen, 18. oktober 2006 kl. 15.57

Vi er 20 familier som bor på række i en rækkehusbebyggelse, der er opført 1963. Haverne er alle 6 m brede og op til 30 m lange. I én af haverne står 2 birketræer. Det ene står ca 10 m fra pågældenes havedør og i midten af havens bredde, altså 3 m fra nabohækkene til begge sider. Dette træ er 18 m højt og har en meget stor krone. Bagest i haven står det andet træ som er ca 13 m højt. Vi har fået oplyst at det største træ vil vokse til 30 m indenfor de næste 10 år. Kronerne vil vokse sammen og danne en 30 m lang allé hvor der lukkes af for formiddagslyset/eftermiddagslyset alt efter hvor naboerne bor i forhold til træet. Vi er alle meget ulykkelige for de ulemper træerne allerede nu giver os. Imidlertid vil ejermanden ikke fælde træerne. Står det til ham skal træerne blive stående indtil han dør af alderdom. Da han er omkring 50 år kan der således sagtens gå 30 år endnu. Hvad gør man ved den ukrænkelige ejendomsret her?

Haverne virker alt for små til så store træer.

Vi har i foreningen 80 parceller og denne grundejer er den eneste i grundejerforeningen, som har træer stående til gene for nogen som helst.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 25. oktober 2006 kl. 22.58

Til Per Nørgaard

Birketræer på en bar mark i Vestjylland vil nok se yndigt ud de første 10 år (hvis de overhovedet vil gro) derefter vil de blive skæve og krogede, som alle andre træer. Det kommer an på hvor tæt du bor på vandet, om der er havgus og hvor åbent der er. Hedeselskabet er det rigtige sted at spørge

Til Carl-Erik Jespersen

Store trære i små haver er kilden til rigtig mange nabostridigheder.Men der er privat ejendomsret i Danmark så der er intet at gøre ved det,men mindre at det er tinglyst nogle servitutter på udstykningen. Prøv i stedet at nyde de timer hvor der rent faktisk kommer sol ind i haven, og nyd det fugleliv der er i træerne. Når vi bliver ældre bliver huden mere følsom for den skarpe sol, og den dag de bliver fældet kan i risikere at blive nød til at købe en parasol og I kommer til at savne de smukke træer.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan, 14. september 2007 kl. 13.38

Hej. jeg har et birketræ der på det sidste er blevet en smule sjofelt efter der er groet en gren ud der ligner en tissemand.? skal vi save den af så det bliver en tissekone eller hvad? hvad er pænest. Hilsen Allan

11 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. september 2007 kl. 13.42

Slettet af administrator 24. august 2021 kl. 8.38.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens, 26. september 2007 kl. 9.25

Jeg er ved at beskære nogle birketræe, hvad
kan man smøre træet med der hvor man har savet? så det ikke ikke kommer råd i stammen

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Harreby, 13. maj 2008 kl. 9.26

Hej!

Vi har en stor hængebirk, ca 35 år i vores forhave den er flot og har altid haft en fint bladvækst men her i pinsen har vi opdaget at kun få grene har fået blade,når man undersøger de små bladknopper kan man se at de er døde efter de er blevet ca. 7 mm. Vi kan også se at grenene er bøjelige og mener at de indeholder saft. Er det en sygdom eller er det insektangreb? Kan den få nye blade senere eller er den færdig?

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Grube-Hansen, 1. september 2008 kl. 21.28

Jeg har en meget fugtig have beliggende op mod en så med en vold i mellem. Vil jeg med fordel kunne plante birketræer? Suger birketræer virkelig mere vand end andre træer?

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Rasmussen, 6. oktober 2008 kl. 17.47

Et af mine birketræer har fået bylder på stammen, de indeholder en rød væske, der strømmer ud når man punkterer dem! Træet har i år været lidt tyndt i toppen, sidste år var det fint.

Nogen der ved hvad det skyldes?

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorota Larsen, 17. juli 2010 kl. 19.55

kan saften af birketræer udlægger vores fliser i haven ?
ved nogun om det?

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. juli 2010 kl. 8.16

Hej Dorota Larsen

Fliserne bliver ikke direkte ødelagte - men der kan ske to ting:

Fliserne kan blive farvet brunlige af plantesaft, pollen og fugtige nedfaldne blade og skæl fra frøstandene. Jeg ved ikke om højtryksspuling eller damprensning kan fjerne disse belægninger.
Jævnlig fejning med en almindelig stiv kost og en spand rent vand afhjælper det meste.

Fliserne kan komme til at ligge skævt og meget ujævnt der hvor birketræernes rødder presser på dem nedefra. Der kan komme niveauforskelle på 5 - 10 cm. Det er vanskeligt at rette op på, fordi birkerødder (ligesom alle andre store træers rødder) jo fortsætter med at vokse al den tid, træet er levende.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Birketræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Birketræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider