Skrevet af: Eigil Hansen, 5. april 2012 kl. 20.50
Hej.
Jeg kunne godt tænke mig om der er nogle eksperter i udbringning af jernvitriol.
Jeg har ofte brugt at vande det ud med vandkande og spredebom, det er en god måde men vanskelig.
Hvilken måde er nemmest og hurtigst ?
Hvilken måde er bedst ?
Skrevet af: Tom Andersen, 5. april 2012 kl. 21.22
Jeg antager, at du vil bekæmpe mos i græsplænen med jernvitriol?
Det er spild af tid og penge, idet du skal blive ved til evig tid for mosset kommer igen. Desuden er brugen af kemiske midler heller ikke i tråd med ånden i dette forum og derfor vil du næppe finde "eksperter" her? Prøv forhandleren.
Sørg evt. i stedet for at dit græs har gode vækstbetingelser, f.eks. tilstrækkeligt med lys, passende pH og tilføres gødning.
Er det et andet formål med jervitriol du har, må du uddybe....
Skrevet af: Eigil Hansen, 5. april 2012 kl. 22.49
Hvordan skal ph for græsplæne være.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. april 2012 kl. 11.17
Mellem 5 og 7 ;-)
Typisk bedst mellem 6 og 6,5, men det afhænger af din jordtype og af dine græssorter.
Jo mere muld (humus) jo lavere pH og jo mere ler jo højere pH.
Det er forholdsvis let at hæve pH over kort tid (kalk), mens det kan være en større udfordring at sænke pH (sur gødning over længere tid).
Mange hælder i blinde kalk på græsplænen fordi det står mange steder, at det skal man gøre og selv i plantecentre uden kendskab til din jord kan du blive anbefalet at hælde kalk på plænen. Det skal man _ikke_ gøre _før_ der er et behov, f.eks. ved for lav (under 5) pH.
Ved for høj (og lav) pH trives mosser bedre end græsser...
PS
Ovenfor sættes lighedstegn imellem pH og "Reaktionstal", som er den ofte benyttede målemetode i litteraturen. Hvis du, som jeg, måler pH selv i en vandig opslemning af jorden, skal du ligge i den lave ende af værdierne.
Skrevet af: Eigil Hansen, 15. april 2012 kl. 22.07
Mange tak for oplysningerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan udbringes Jernvitriol