Forum

Plantning af palmer i krukker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle L. Hansen, 31. marts 2012 kl. 14.15

Hej

Jeg har købt 2 palmer som kan stå ude hele året, men vil gerne have dem stående oppe på terrassen i krukker. Mit spørgsmål er så om det skal være nogle meget store krukker eller skal de bare være på størrelse med de potter de står i eller der omkring ????
Skal de plantes i noget bestemt jord og evt gødes med noget bestemt gødning ????
De skal stå i fuld sol hele dagen, da det er en syd vendt terrasse med meget sol og læ....

Mange venlige hilsner
Helle L. Hansen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. april 2012 kl. 8.47

Hej Helle

Som en hovedregel kan man altid regne med, at planter til krukker skal have betydeligt mere plads end de potter, de kommer i.

Jeg ved ikke, hvor store dine palmer kan blive, men hvis de skal stå i krukker ude hele året, skal de nok have en 30-40 liter hver at gro i - og husk at købe frostsikrede potter :)

Mvh
Anja

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 2. april 2012 kl. 10.50

Hej Helle,
Jeg tror, du får meget svært ved at overvintre dine palmer i krukker på friland i Danmark. Rødderne på planter, som står i krukker, fryser noget mere, end hvis de var udplantet direkte i jorden, og det kan de færreste palmer tåle. Hvis en palme skal kunne overleve vores mange frost-grader, skal jorden og palmens krone (der hvor de nye blade kommer) holdes tør hele vinteren. Desuden sker der en kæmpe fordampning fra plantes blade i foråret, hvor solen kan skinne stærkt, men hvor potten og rødder er dybfrossen - det kan ingen planter tåle. Jeg har set planter, som udplantet sagtens kan tåle vores vinter, dø i potter efter en hård vinter.

Jeg har selv de seneste år undersøgt en masse om palmer, som kan tåle det danske klima om vinteren, og det er desværre ikke ret mange, måske kun en, nemlig Rhapidophyllum hystrix, som skulle være verdens mest frost-hårdføre palme. Men jeg ville aldrig turde forsøge mig med mine palmer i krukke uden for om vinteren. Mine står i øjeblikket, godt nok i potter, men i frostfrit drivhus, som kun lige akkurat holdes frostfrit. Det fungerer fint, og her skal de stå indtil de er mellem 3-5 år gamle, hvor jeg vil udplante dem på voksestedet.

Har du ikke mulighed for at stille dem lyst, men frostfrit, om vinteren?

Det ville godt nok være ærgerligt at miste 2 dyrt-købte planter første vinter ude!

Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Lene

Nyt svar til emnet »Plantning af palmer i krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantning af palmer i krukker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider