Skrevet af: Jes Rehder, 22. marts 2012 kl. 12.22
Hej
Er der nogen der ved om der findes et andet materiale jeg kan bruge i stenbedet end tufsten
Smil Jes
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 23. marts 2012 kl. 12.46
Tænker du på tufa til at plante alpine planter direkte i, eller tænker du mere generelt på brugbare sten til brug i et 'alm.' stenbed? - eller tænker du mere specielt? specifikt?
Skrevet af: Jes Rehder, 23. marts 2012 kl. 17.53
Hej Lene
jeg tænker både det ene og det andet ;-)
Jeg "er kommet til" at købe div. planter hvor jeg har fundet ud af at (( som der står) trives i tufa stenbed)) Bla.a. Physoplexis comosa.
Men generelt er det nok at betragte til gennerelt stenbed.
Jeg tenker om man selv kan støbe noget i en sementblanding hveri man blander barkflis og spagnum; (bare en ide)
Tak for din interesse
Smil fra jes
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 27. marts 2012 kl. 0.22
Tufa er den mest porøse del af (så vidt jeg lige kan huske) bestemte stenforekomster - vistnok marmor?
Så det er temmeligt dyrt. Jeg gav 15 kr/kg.
Hvis du ønsker at planterne skal kunne vokse i stenen, tror jeg du skal anskaffe dig tufasten. Jeg tror ikke planterne vil vokse i en cementblanding.
Men du kan lave plantetrug af de nævnte remedier.
Og fylde det med skarpt sand/grus, evt. lave et miniature spaltebed eller 2, hvis det er et begrænset antal planter vi taler om.
Ellers er alternativet at lave et alpint bed.
Spaltebede er en god mulighed - med f.eks. sandsten eller granitsten. På engelsk er søgeordet 'Crevice garden'.
Eller et sandbed.
Eller et mere traditionelt stenbed - men så skal de nævnte planter have super veldrænede forhold. Dvs. masser af skarpt grus/sand, vasket. Med stort set ingen eller meget lidt jord.
Tillykke med plantekøbene. Jeg har sået physoplexis comosa i februar (lidt sent) - men jeg håber på vækst senest næste forår.
Til inspiration: www.alpines.dk/
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tufsten