Forum

Hjælp til mine Gamle æbletræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas V., 13. marts 2012 kl. 23.51

Hej Folkens
Jeg har 3 gamle æbletræer i min have. De er høje (ca.4 m) og jeg vil gerne skære dem ned, så de er ca er 2m høje. Problemet er at de første 2 meter af træet er ren stamme, og kronen og æblerne kommer i en 3-4 meters højde.
Kan jeg skære stammen over i 1/1,5 meters højde, og regne med at der kommer en krone og æbler i ca 2 meters højde.?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. marts 2012 kl. 16.56

Hej Thomas
Det er stort set en umulig opgave, for du eller andre før dig, har ikke sørget for at holde træerne i den ønskede højde og når du bliver nødt til at lave så stort et sår på træerne, er det næsten dømt til at mislykkes og der vil måske gå råd i træet, fordi det ikke kan lukke det store sår øverst. Måske kan du godt opleve at der kan blive enkelte grene der kan bruges, så træet kan holdes i den ønskede højde, men du skal også vide at træer der først er blevet store, også har meget store rødder og de vil forsøge i løbet af de næste 2 år at gendanne samme mængde kilo grene, som du har fjernet, så det er næsten er umulig kamp.
Bedst ved plantning at beslutte hvor store træerne skal blive og når de når dertil, skal der skæres - og det skal der så hvert eneste år fremover. Så kan de til gengæld også holdes i den ønskede størrelse og dermed at den bedste frugt, der sidder øverst er i nåhøjde enten fra jorden eller en stige af en eller anden størrelse.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. marts 2012 kl. 18.22

Jeg maatte anbefale dig saaledes at beholde højden som den nu engang maatte være. Du kan saaledes da ej regne med at et saadant træ maatte overleve et saadant indgreb, da træet da næsten er sikkert paa at gaa under.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Hjælp til mine Gamle æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjælp til mine Gamle æbletræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider