Skrevet af: Anders Frederiksen, 13. marts 2012 kl. 17.22
Jeg fik sidste år sat en regnvandstønde op, men jeg synes at væksten i mit krydderurtebed gik i stå efter at jeg begyndte at bruge vandet fra den.
Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på om taget mon er behandlet med et eller andet, det er et 3 år gammel standard tagpap tag.
Hilsen Anders
Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2012 kl. 18.18
Stol på din egen iagttagele og drop opsamlingen af regnvand fra det tag :-)
Producenterne siger noget andet, når der er tale om skiferbelagt moderne tagpap, men det skal de jo...
Selv bruger jeg regnvand fra asbesttag, hvilket mange ikke ville gøre, men min egen vurdering er, at det er problemfrit. Tøjvask er det naturligvis ikke egent til ;-)
Skrevet af: Henry G., 13. marts 2012 kl. 19.55
Hej Anders jeg tror ikke, der er noget "giftigt" i dit asfalttag,
der gør at dine krydderurter ikke voksede så godt som ønsket
efter at du havde brugt opsamlet vand fra taget. Kunne det ikke tænkes, at planterne enten har fået for meget fugt (incl.
regn), så rødderne har taget skade, med deraf følgende misvækst. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anders Frederiksen, 13. marts 2012 kl. 20.24
www.icopal.dk/Produkter/Tagpap/500_serien.aspx
"Nyttehaver skal dog altid, uanset tagbeklædning, vandes med vand fra hanen, når planterne har udviklet sig. Dette er dokumenteret i en ny undersøgelse foretaget for Danske Tagpapproducenters Brancheforening af den selvejende forskningsorganisation DHI."
Interessant kommentar fra dem der producerer taget !
Hilsen Anders
Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2012 kl. 23.43
Hej Anders
Ja, det er interessant, men også træls, at der så intet står om netop dét i den rapport der linkes til :(
Konklusionen må være, at regnvand fra tagpaptage er uegnet til vanding af nyttehaven.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. marts 2012 kl. 18.50
Ja, noget kunne jo da tyde derpaa. I vores moderne verden med de paagjældende tagtyper, man der kan finde, ja da er det altsaa noget som man som forbruger bør være opmærksom paa, da ingen jo da i hvert faller maatte være tjente med at spise hjemmedyrkede grønne sager, som maatte have optaget eventuelt giftige stoffer som er afledt fra et saadant tag.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vandtønde med vand fra tagpaptag?