Forum

Grøftekant

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sine Jørgensen, 10. marts 2012 kl. 23.29

Jeg bor i landzone i et fugtigt område og har af samme årsag en 40 m lang grøft lige uden for mit skel. Kommunen slår siden mod vejen een gang om året og vi plejer at slå resten en til to gange. Grøften er primært bevokset med græs der når pæne højder. Jeg kunne imidlertid godt tænke mig en gammeldags grøftekant fyldt med et varieret udbud af planter. Der er ikke vand i grøften til daglig, men ved større regnskyl en til to gange årligt kommer der nok en 30 til 40 cm der er væk i løbet af en dag eller to.
Har set at man kan købe frøblandinger i 500-1000 g poser, men skal jeg gøre noget inden? Vi plejer aldrig at fjerne det afskårne græs, så er der for meget næring? Jeg er villig til at bruge et åt eller to på at »forbedre« grøften hvis det øger chancen for at kunne etablere planterne? Jeg påtænker primært at tilplante den øverste del af »min« side af grøften, som forøvrigt vender mod syd-vest.

På forhånd tak for svaret.

Med venlig hilsen

Sine Jørgensen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 11. marts 2012 kl. 17.19

Hvis du har en havefræser, ville jeg køre den en tur igennem græsset, og herefter så de frø du selv omtaler. Græsset vil vokse frem igen, men sammen med dine nye grøftekantsplanter. Du kan også vælge en hårdere metode, og grave græsset af inden du sår frøene, og dermed vil du få flere blomster og mindre græs. Den langsomme metode er at lægge et stykke sort plastik over græsset, og lade det ligge i 2-3 år, hvilket dræber græsset, og giver dig fri jord til at så dine frø.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 12. marts 2012 kl. 17.09

Det med at fjerne græsset lyder for mig som lige lovlig meget arbejde på en grøftekant. Og - hvad siger kommunen til det?
Hva med at lave nogle planter i potter og så plante dem ud i græsset. Du kan jo vælge nogle der er naturlig forekommende i dit nærområde.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. marts 2012 kl. 19.47

Hej Sine.

Hvis du vil have de planter som måtte komme af sig selv, så spørg biologerne på

www.fugleognatur.dk/

Der vil du kunne få svar på, hvordan du bedst behandler arealet. Den slags tiltag er højt værdsat.

vh Hans

Nyt svar til emnet »Grøftekant«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grøftekant

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider