Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2012 kl. 11.02
Jeg har en kommentar til ugens nyhedsbrev: www.havenyt.dk/2012/uge10/
Jeg dyrker meget få frilandstomater pga. skimmel - men de par stykker jeg har, er faktisk dem, som jeg sår allertidligst. Jeg så under kunstlys i starten af januar, men uden lyset ville jeg så dem i starten af februar. Det er jo kun få planter, der drejer sig om, så det er til at finde plads til dem i vindueskarmen.
Så beholder jeg dem i store potter i drivhuset så længe som muligt - faktisk helt hen til begyndelsen af juni, og så sætter jeg dem ud. På den måde giver de modne tomater meget tidligt og før drivhusplanterne.
Der er jo fin plads til dem i drivhuset i starten af sæsonen, da det andet ikke fylder det hele endnu, så de kan stå der længe og på den måde få en rigtig god start :)
Skrevet af: Henry G., 11. marts 2012 kl. 22.46
Hej Anja jeg har en svoger, der ikke har drivhus, men dyrker de største og flotteste tomater, både bøf og alm. på friland, i et bed på ca.70 cm. x 2,00 m, de er plantet ved er hvidmalet sydvendt mur, med et tag af gennemsigtige plader, 75x2,00m
planterne får absolut ikke een dråbe vand på bladene, og der bliver kun vandet med regnvand i nedgravede drænrør,derfor har han aldrig skimmel i tomaterne. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. marts 2012 kl. 23.23
Det lyder som en god og effektiv luksusløsning - de sidste par år har været helt håbløse på "rigtigt" friland...
Forrige sommer måtte jeg smide 15 kg tomater ud - de rådnede i løbet af et par dage - surt!
Jeg får også rigeligt med tomater fra drivhuset, men der er jo altid lidt ekstra planter :)
Skrevet af: Mette Rand, 15. marts 2012 kl. 12.26
Hej alle, jeg vil gerne dyrke tomater på friland, hvordan kan jeg bedst have dem i plantekasser, tænker på regn og blæst, og ikke mindst dræbersnegle, er der nogen af jer der har prøvet det, jeg ved godt, at sneglehegn er godt, men det står min pengepung ikke til, kan nogen hjælpe.
zari
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 16. marts 2012 kl. 11.24
Til Mette
Den ideelle løsning nævner Henry G. i nr. 1 kommentar. Har du denne mulighed, så udnyt det.
Jeg har en del år dyrket mine tomater i plantekasser (flamingo og plantesæk og 3 tomater i hver - kedeligt at se på).
Jeg har aldrig haft sneglehegn, jeg har dræbersnegle, men ikke et problem ved disse tomater.
Forrige år var totalt umulig, sidste år lidt bedre.
Jeg har haft 1 kasse stående ved østvendt lys mur i god læ, med mulighed for at dække ind i plastik ved kraftig regn.
Sidste år fik jeg noget sent ideen med at benytte plastdrivhus, de kan nogle gange købes billigt i forsk. butikskæder, men lidt smalle til maxikap-kasserne.
De findes i bredere udgaver (i GB, jeg har fundet et skotsk internetfirma, der kan levere til DK når det ikke er stort eller tungt) - et par links fra deres hjemmeside, der viser muligheder.
Jeg købte 2 af disse sidste år:
www.highlandgardensupplies.co.uk/growbag-growhouse-reinforced-replacement-cover-p-1974.html
Planen var så at lave skelet med bambuspinde og figo - jeg lavede 1, der fungerede. Men nu har jeg efterflg. fået drivhus, så jeg vil højest have 1 el. 2 høje frilands tomater i år - der så vil blive forkælet med en krukke.
Jeg kan se, de har fået nyt produkt: www.highlandgardensupplies.co.uk/tomato-greenhouse-p-2499.html
Hvis du ikke har et sted med godt med lys og læ og beskyttet mod regn, vil jeg anbefale, du laver en eller anden form for beskyttelse - et lidt anderledes udseende i rammen kan ses her: www.robinie.dk/plantekasser.php - du skal lige skrolle lidt ned ad siden for at se med stativ - en ramme som dette vil du let kunne lave af træ.
God fornøjelse¨
Lene
Skrevet af: Henry G., 16. marts 2012 kl. 19.57
Hej Mette hvorfor plante dine tomater i kasser, det er faktisk en rigtig dårlig ide, prøv en gang at løfte en kasse, der har stået samme sted et stykke tid, og du kan se hvor mange
snegle, der venter på skumringen, for at gå ombord i dine planter. En billig løsning vil være at købe en eller to trapez plader, del dem på midten, sæt de 2 halve sammen, så rillerne er vandrette, giv dem et par støtter, denne "mur" sættes Nord--Syd, og planterne plantes i sydsiden, regn må
ikke komme på planterne "se ovenfor" P.S. Snegle kan ikke lide tør jord. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mette Rand, 17. marts 2012 kl. 15.53
Tak for dit svar Henry G.
Jeg har drivhus, men ville gerne have, bøftomater på friland, men jeg gider ikke og fodre, de lede snegle, så en eller anden form for værn bliver jeg nød til.
Hilsen zari
Skrevet af: Mette Rand, 17. marts 2012 kl. 16.00
Hej Lene
Mange tak for din besked, og link som jeg vil kikke på, der er mange muligheder, jeg har en lang hvidmalet syd mur, og der kom de flotteste store bøffer, men dengang var der ikke dræbersnegle, så et værn mod dem skal jeg have.
Hilsen Mette
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Så frilandstomater tidligt?