Skrevet af: Mette Pedersen, 7. marts 2012 kl. 16.42
Hej
Jeg vil gerne lave nogle vækstbuer når tid kommer, som set her på siden et sted.
Der står at der skal bruges elrør. Jeg kan i midlertid kun finde flexrør, som kunne ligne til en forveksling, men er det det samme?
Hvis nej, kan de bruges i stedet? Og hvis ikke hvor kan jeg finde de 'rigtige' elrør?
Håber spørgsmålet giver mening :)
Her ses flexrøret: www.harald-nyborg.dk/p6211/flexroer-5-8-50-meter
Mvh Mette
Skrevet af: Anders Frederiksen, 7. marts 2012 kl. 17.20
www.harald-nyborg.dk/p5935/install-roer-5-8-2-meter
Du var tæt på de rigtige :-)
Skrevet af: Kasper Nylander, 7. marts 2012 kl. 17.32
De indeholder PVC som er meget dårligt for miljøet brug i stedet for PEX rør de er ganske vidst bøjet og svært at få strukket ud men til gengæld indeholder de ingen farlige stoffer. De kan købes for 6 kroner meteren i XL-byg som er det billigste jeg kender til.
Skrevet af: Kasper Nylander, 7. marts 2012 kl. 17.34
Og dårligt for dig, da de indeholder som måske kan optages i grøntsagerne.
Skrevet af: Mette Pedersen, 7. marts 2012 kl. 19.29
Mange mange tak for yderst brugbare svar :)
Skrevet af: Tom Andersen, 7. marts 2012 kl. 22.57
Mette - du kan også overveje armeringsjern. Det sælges på trælast/ i byggemarkeder og jeg har brugt det i tykkelse på 6mm til buer. Det sælges i 6 meters længder, så regn dine buer ud hjemme fra og klip med boltesaks (den har de på trælasten) de længder, som du skal bruge.
Eneste ulempe er, at de sviner på tøj/ hud med rust, når du håndterer dem.
Skrevet af: Kasper Nylander, 7. marts 2012 kl. 23.02
Hvilke byggemarkeder har de dem til og til hvilken pris? Har kun set dem i 2 meters længde hos bauhaus til 39 kroner pr. stk.
Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2012 kl. 6.24
Hej Kasper
Du må se dig omkring i dit lokale område :-)
Jeg bor ved Odense og kan købe dem til ca. 36 kr. for en hel længde på 6mm x 6 meter - maks. 50 kr....
Som nævnt er de _ikke_ galvaniserede!
Skrevet af: Kasper Nylander, 8. marts 2012 kl. 10.13
Nej de skal heller ikke være galvaniseret, det øger zinkindholdet i jorden alt for meget. Bor i udkanten af københavn og der har vi kun alle de populistiske byggemarkeder. Det er ret trist, i har også billigere træ på fyn, så meget billigere, at det kan betale sig at bestille derfra.
Skrevet af: Emil H., 8. marts 2012 kl. 13.19
Kan PVC rørene virkelige være dårlige for jorden/milijøet?
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2012 kl. 13.50
Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2012 kl. 14.15
Hej Emil
Nej og Ja. Du behøver ikke at frygte for forurening af din jord ved at bruge elektrikerrør som vækstbuer - slet ikke!
Der er hundredtusindvis af kilometer af pvc-rør i jorden, f.eks. kloakrør. Når der laves kloakrør af andre plasttyper skyldes det ikke risiko for jordforurening.Generelt er affald af pvc-plast meget problematisk i miljøet, men det hænger sammen med indholdet af chlor og er en lang, gammelkendt historie. Se f.eks. Anjas link.
Der, hvor du skal være bekymret for pvc-plast i jord, (og bolig) er ved blød pvc, hvor bødgørerne afgives fra plasten til det omgivende miljø - f.eks. din jord. De fleste blødgørere har forskellig toksisk virkning, f.eks. hormoneffekt og tilhørende grimme sygdomme som kræft, fosterskader og lignende.
Skrevet af: Emil H., 8. marts 2012 kl. 14.35
Hej Tom
Tak for dit svar, jeg havde nemlig tænkt mig at lave et par buer i PVC rør, da jeg sidste år lavede nogle i rionet, men de er for besværlige at flytte rundt på og kan ikke tilpasses efter størrelse..
Jeg tror jeg holder mig til pvc rørene, og laver nogle forsøg i år. Men er der et "mærke" som er at foretrække?
Vh Emil
Skrevet af: Kasper Nylander, 8. marts 2012 kl. 19.31
Der er også farlige stoffer i hårdt PVC, som udskilles ved korrosion og vand kontakt. Blandt andet derfor er man ved at udfase det i forbindelse med rør til drikkevand. Når man kan købe noget som ikke skader miljøet og som er billigere for pengepungen hvorfor så ikke købe pex rør?
Skrevet af: Kasper Nylander, 8. marts 2012 kl. 19.33
Du kan forresten også få elektrikerrør uden PVC, men de koster en mindre bondegård.
Skrevet af: Lene Hansen, 8. marts 2012 kl. 19.37
Hvorfor ikke bruge teltstænger?
Jeg henter masser af disse, når campingområderne på min lokale festival bliver frigivet, og det ganske gratis.
Stængerne fylder intet om vinteren, og når de går i stykker, henter jeg bare et bundt mere....
Jeg henter også flamingo kasser med låg der, og tons vis af pløkker der....
Lene
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2012 kl. 20.04
Det kræver jo, at man lige har en festival i baghaven...
Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2012 kl. 20.31
Hej Kasper
Det er noget sludder, at hård pvc-plast (kloakrør) udskiller problematiske "stoffer" ved "korrosion" og "kontakt til vand" og derfor skulle være "farligt" at bruge i dyrkningsjord til fødevarer. (Har du evt. kildehenvisninger? Hvilke stoffer udskilles?)
Hårde pvc-rør har kun undtagelsesvist været brugt til drikkevand og de bekymringer der - med rette - har været fremme vedrørende drikkevand og plastrør skyldes tilsatte blødgørere - phtalater.
Du har ret i, at vi skal undgå pvc i det hele taget, da det er problematisk i affaldsstrømmen på grund af chlor.
Skrevet af: Kasper Nylander, 8. marts 2012 kl. 21.12
Har læst det et sted da jeg selv stod over for valget sidste sæson. Denne artikel fortæller også at der bare er flest skadelige stoffer i blødt PVC og mindre i hårdt PVC:
www.information.dk/182369
Udover det vil jeg ikke betegne elektrikerrør som hårde rør, så tvivler stærkt på at de er fri fra skadelige stoffer og sågar også fthalater.
Denne snak er også ligegyldig for indirekte påvirker du din have idet at PVC ved afbrænding medføre clordampe som skaber syre og giver syreren som skader naturen.. Der eksistere tonsvis af alternativer. I dette tilfælde er der også mange alternativer til elektrikerrør, nogle dyrer end andre. Der findes endda billigere løsninger så hvorfor ikke vælge dem?
Skrevet af: Tom Andersen, 9. marts 2012 kl. 6.31
Kasper, vi er helt enige om brugen af pvc, og som jeg skrev tidligere bruger jeg selv armeringsjern til vækstbuer.
Når jeg protesterer imod spøgelseshistorier (som at hård pvc i dyrkningsjord skulle være problematisk for afgrødens sundhed), er det fordi den slags historier ofte tages op af "pvc-tilhængere" og benyttes til at tilbagevise faren ved pvc generelt.
Lad os undgå pvc - hård og blød :-)
Slut her fra.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 9. marts 2012 kl. 8.23
Jeg har gennem flere år købt et bundt grene i Ikea (egentlig beregnet til dekoration) på ca. 2 meters længde. De koster næsten ingenting og der er rigtig mange. De passer perfekt til formålet, da de er bøjelige og så er der med garanti ingen skadelige stoffer i. :O)
I øvrigt er hasselgrene (nye skud) også rigtig gode til formålet, da de ofte er meget lange og meget lige.
Skrevet af: Lene Hansen, 9. marts 2012 kl. 11.03
Til Anja.
Jamen hvor mange har da et byggemarked i baghaven - eller en IKEA for den sags skyld....
Jeg kom med et alternativ, der tilmed er gratis, og som efter min mening er mere miljørigtigt end at indkøbe ting og sager, da mit forslag til materiale alligevel skal smides ud...men nej......duer ikke.
Lene
Skrevet af: Kasper Nylander, 10. marts 2012 kl. 23.13
Hej Lene
det er super god idé at genanvende og smart udnytte at kunne skaffe ting efter en lokal festival.
En lille bemærkning for min vedkommende lige med hensyn til dine teltstænger, tror at belægningen er lavet af blød PVC, så ikke så miljøvenlige endda.
Tror heller ikke Anja mente det sådan, mere som en sjov bemærkning. Det er jo mange gange problemet med det skrevne.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2012 kl. 23.45
Kasper - du har så evigt ret :)
Skrevet af: Lene Hansen, 11. marts 2012 kl. 10.10
De teltstænger jeg indsamler er af glasfiber, men ved ikke, om de er specielt farlige i forhold til elrør.
Jeg ved dog, efter at have arbejdet i mange år med elrør, at jeg klart foretrækker teltstængerne til brug i min have.
Lene.
Skrevet af: Kasper Nylander, 11. marts 2012 kl. 14.21
Glasfiber er heller ikke farligt. jeg vil til hver en tid heller ikke bruge elrør, men i stedet vandrør lavet af PEX.
Skrevet af: Lars Thomsen, 18. april 2014 kl. 17.03
Jerntråd 3,4 mm med eller uden plastovertræk fås i ruller og er god til buer.
Patentbånd (hulbånd, vindgitterbånd) i 2mm tykkelse og 25 mm bredde fås i ruller. Hullerne gør det let at hæfte langsgående stivere på - f.eks. Tentor pæl - gerne foroven og forneden, så de kan holdes på plads med teltpløkker.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vækstbuer og elrør