Forum

Såjord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 6. marts 2012 kl. 22.05

Kan jeg så mine planter i kokos "jord" som er købt på solsikken.dk. Der står det er ugødet men betyder det bare at der ikke er tilsat ekstra gødning? For rænker at der må være næring i omsat kokos "jord"?

Kan jeg godt så alle de planter der skal forkultiveres i kokos såjorden?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 7. marts 2012 kl. 15.15

Jorden er god til at så eller prikle i. Når planterne så er kommet frem, og de skal pottes om, eller plantes ud, skal de i noget jord med mere næring.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 7. marts 2012 kl. 20.14

Hvad med i forhold til store frø som ærter og bønner skal de også i såjord eller kan de kommes i almindelig købt økologisk plantejord?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. marts 2012 kl. 20.35

Alle frø spirer bedst i såjord pga. det lave næringsindhold.

Men skal man spire i lidt større potter, kan man fylde den nederste del af potten med plantejord og nøjes med at bruge såjord i de øverste 3-4 cm. Så kan man også spare en omplantning, for så er der jo foder til planterne, når de sender rødder ned i bunden :)

Den fungerer fint med f.eks. bønner, ærter, græskar og agurker og andre ting, som vokser hurtigt.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 7. marts 2012 kl. 21.20

Super fint.. Mange tak.. Var den tanke jeg selv havde men var meget i tvivl... Men hvad med fx selleri og kål kan man bruge samme princip der??
Tænker at de jo også er ret grådige med hensyn til næring..

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. marts 2012 kl. 21.36

Det kan du helt sikkert - kom lige til at tænke på, at jeg brugte det til både porrer og kål sidste år :)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 7. marts 2012 kl. 23.29

Okay hvordan såede du dem? Er det i store kasser og har du plantet dem om under vejs? Har tænkt primært at bruge roottrainers, som de så fancit hedder. Ved godt de tørrer hurtigere ud men synes de giver en let udplantning/prikling.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. marts 2012 kl. 23.49

Jeg bruger aldrig bakker og kasser - det er lettere at styre separate potter, synes jeg.

Og jeg er meget glad for mine roottrainere, som fungerer fint netop på den måde :) Dem bruger jeg til de fleste af de ting, som skal i køkkenhaven, så er jeg helt fri for at plante om.

Synes du, at de udtørrer hurtigt? Hvordan vander du dem?

Mine får lov til at stå i vand og trække et kvarters tid, når de skal vandes, og så synes jeg ikke, at de behøver vand så tit.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 8. marts 2012 kl. 0.03

Mest noget jeg har læst herinde. Der stod at når man ikke såede i store kasser ville de være mere sårbare over for udtørring pga. den mindre jord for hver plante. Men rart at høre det ikke gælder. Synes jeg har prøvet det med at sætte dem i vand men synes ikke jorden rigtig suger. Derfor har jeg vandet dem fra toppen af.
Stiller du dem i vandbad der går op til kanten?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2012 kl. 0.19

nej - bare nogle cm op, så de har noget at suge af. Jeg fylder dem helt op med jord, så det er bøvlet at vande ovenfra...

De fleste plantemennesker har deres egen måde at gøre det på, så man kan læse mange modsatrettede ting herinde - og mange af dem virker alligevel :)

Nyt svar til emnet »Såjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såjord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider