Skrevet af: Margit Baynes, 22. februar 2012 kl. 17.52
Jeg hr en kolonihave hvor rådyr ofte kommer om vinteren. De er især glade for at spise skud og knopper på mine frugttræer. Skal jeg beskære dem nu, eller vente til de resterende knopper skyder. Det er især mine espalierede Pigeon de er efter.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. februar 2012 kl. 8.43
- du skal vente - og så skal du få noget hår hos frisøren - det skal du komme i små netposer og hænge på træerne det holder dyrene væk da de ikke kan lide lugten af mennesker- du skal komme nyt hår i poserne en gang om måneden - det lyder tosset men det virker godt - jægere bruger også metoden til at holde ræve væk fra deres fasankyllinger -
MM
Skrevet af: Lisbet Maibomm Nielsen, 23. februar 2012 kl. 13.44
Prøv at plante hvidløg, jeg har set to nabohaver, iden ene er der plantet hvidløg omkring frugttræerne,dem rører rådyrene ikke, men hos naboen spiste de alle nye skud.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. februar 2012 kl. 7.07
Jamen du skal da slet ikke tænke på at beskære dem Margit. Det er for øvrigt også skidebesværligt, for de stikker jo af lige så snart man kommer i nærheden. Det gør de i hvert fald her hos mig, men de er nu dejlige at se på. Også selv om de åbenbart har forelsket sig i mine små nyplantede syrenbuske.
Skrevet af: Margit Baynes, 24. februar 2012 kl. 9.42
Ha,ha Gert. OK dårligt formuleret. Jeg tror jeg vil prøve det med hår i poser. Hvidløg er der faktisk, da jeg har underbeplantet med jordbær og hvidløg, og det ser ikke ud til at genere rådyrene. Jeg elsker også dyrene omkring haven, selv ræven, som ellers er en trussel mod mit fjerkræ. Tak for respons.
Skrevet af: Lise D, 24. februar 2012 kl. 10.25
Her har jeg haft stor gavn af at pensle træer (primært unge træer og stammerne på træerne) med en blanding af vand og blodmel.
Dyrerne (og mus) kan ikke udstå luften og mine træer er ikke røt de sidste to vintre hvor jeg har gjort det.
Skrevet af: Margit Baynes, 24. februar 2012 kl. 17.26
Det lyder spændende, hvor ofte må du gentage det, Lise
Skrevet af: Lise D, 24. februar 2012 kl. 18.44
Margit: Faktisk kun én gang pr. vinter - jeg laver en tyk blanding som pensles/smøres på...
Vinteren 09/10 og 10/11 var jo særdeles kolde og meget tørre - i år har jeg dog også kun gjort det én gang og det har virket efter hensigten.
Mener blodmelet er fra Weibulls og købt over nettet da jeg ikke kunne finde det i nogle butikker.
Skrevet af: Lissi Madsen, 24. juni 2012 kl. 14.59
Hej her er måske et god ide mod rådyr.
Vil lige fortælle at hvis man tager en bambuspind og klipper den over mellem to knæ vil der være et hulrum. Stik nu pinden i jorden ved siden af roserne, fyld nu en engangs sprøjte med hjortetaks olie og sprøjt ned i hulrummet, dette holder nok en god månedes tid, og så er det bare rundt i haven og fylde op igen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rådyr spiser knopper på frugtræer