Forum

Tilskudsfoder?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stine Voigt, 13. februar 2012 kl. 10.49

Måske er der nogen, der har lidt mere ekspertise i økologisk hønsefoder end min lokale foderbutik? Jeg fodrer lige nu mine æglæggende høns med "naturæg", som er et økologisk fuldfoder. Jeg ville egentligt gerne finde noget økologisk tilskudsfoder og give økologisk korn ved siden af (mine høns får selvfølgelig også køkkenaffald, og så går de frit på hele vores ejendom, så de kan spise, hvad de finder). Hvad giver I andre jeres høns?
Venligst
Stine

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2012 kl. 15.48

Vores får økohvede som hovedfoder og lidt knækkede majs som "slik". Desværre har jeg ikke kunnet finde det i en økoversion endnu.

Lige for tiden kniber det jo med det grønne, så vi giver dem groftrevne gulerødder, som de er ret vilde med. Og selvfølgelig alt køkkenaffald, der bare ligner grønt. Kålstokke og større ting får en hurtig tur i foodprocessoren, så de kan spise det.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil H., 13. februar 2012 kl. 19.51

Mine får en blandning af havre, byg, hvede, majs, strandskaller og æglægnings tilskudsfoder. Der udover har jeg gang i lidt forsøg med noget fuldfoder til køer, som er meget protein holdigt.

Hvis i ikke mener i har nok grønt at give dem, så prøv med hvede som er spiret, kornet skal blot stå i vand en dag og i lys en dag, efter dette vil det spire og hønsene elskers det:)

Mine 6 høns ligger mellem 5 - 6 æg hver dag og har gjort det siden i sommers.

Vh Emil

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2012 kl. 19.57

Enig - mine høns får også spirer. Jeg glemte dem lige før :)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Voigt, 13. februar 2012 kl. 22.09

Tak for de gode svar. Emil det æglægnings tilskudsfoder som du taler om, kan det fås økologisk?
Venligst
Stine

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2012 kl. 22.52

Hej Stine -

det er det, der hedder Natur æg hos Land og Fritid: www.landogfritid.dk/produkter/1504-natur-g-95-kp-15-kg.aspx

Jeg er ikke så vild med pillefoder, men en blanding af lidt af hvert, som Emil skriver om, lyder rigtig godt!

mvh
Anja

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Voigt, 14. februar 2012 kl. 9.17

Hej Anja.
Tak for beskeden. Jeg giver dem Natur Æg nu, men det er et fuldfoder. Jeg er heller ikke så glad for pillefoder, derfor vil jeg også gerne skifte. Jeg tænkte bare på, om man kunne få et tilskudsfoder af vitamin/mineral, men jeg ved slet ikke, om det er nødvendigt til høns, når de nu får østersskaller og køkkenaffald + fri adgang til naturen. Jeg vil i hvert fald skifte til økokorn af hvede, byg, havre.
Venligst
Stine

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Top Hansen, 8. september 2016 kl. 16.30

Hej
Jeg fodrer også med spiret kort, er der nogle der ved om "skylle vandet" indeholder "rest" vitaminer?? har hørt/læst at det skulle, men husker ikke hvilken side jeg så det på.

Nyt svar til emnet »Tilskudsfoder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Tilskudsfoder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider