Forum

Vandhul

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Isabel Ries, 29. december 2011 kl. 14.29

Hej,
Jeg bor på landet og har en stor have samt stor græsplæne. Nu har jeg bestemt, at jeg vil anlægge et vandhul i plænen, som skal tiltrække insekter og dyr.
Hvordan griber jeg det nu bedst an? Er det bedst at benytte et glasfiber basin, eller skal jeg bruge plastik som bund?(Sidstnævnte gjorde nogle af vores venner, og de havde store problemer med, at hejren og ileren skar hul i bunden.)
Hvor stort og hvor dybt behøver vandhullet at være? Dets primære funktion er som sagt at berige dyrelivet i haven. Fisk og eksotiske planter er mindre vigtige.
Mange hilsner Isabel

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. december 2011 kl. 19.01

Hej

Havedam - eller vandhul - er et meget spændende og meget kompliceret emne, men prøv evt. at kigge her:

havedammen.dk/mod.frontpage.25

Skriv endelig om dine erfaringer.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. december 2011 kl. 8.48

hvis du har lyst må du gerne komme og se vore bassiner vi har både støbte og glasfiber bassiner det er bedre at se hvordan det er gjort - end at få en indviklet skreven beskrivelse -du kan også kontakte mig på 23 44 71 63 -
MM

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Gottlieb, 12. marts 2012 kl. 22.15

Mon dette er det rigtige sted at spørge om rengøring af lille havedam? Jeg prøver: Desværre blev jeg bagud med at fjerne nedfaldne blade i efteråret/vinter, så da isen lagde sig på vandet, var min dam ikke "rengjort". Nu lugter vandet og de blade/den jord, jeg samler op. Siderne af bassinet er slimede af alger. Jeg er klar over, at jeg skal tømme bassinet, men hvordan gør jeg siderne (og resten) rent på den bedste måde? Knofedt uden sæbe? Og er det nu, den skal gøres ren? Jeg bliver nok nødt til at købe iltdannende planter i år,da jeg kun havde én og har på fornemmelsen, at den ikke gjorde nok. Men flere frøer levede i dammen og overvintrede i den, desværre, for da isen var smeltet, poppede der fem døde frøer op til overfladen. ØV, hvor var det synd. Jeg havde prøvet at holde et lille hul frit for is, men det battede ikke i sidste ende.
Er glad for forslag, da jeg er fuldkommen novice!
Christina

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Sørensen, 14. marts 2012 kl. 10.55

Hej Christina.

Jeg har gravet nogle store murerbaljer ned i haven, hvor der er kommet et rigt liv med både ynglende salamandere, tudser, svømmende snoge om aftenen og alt muligt andet spændende. Jeg har plantet en åkande og resten har naturen selv sørget for. Men noget vigtigt m.h.t. de padder, der vil søge ned i "vandhullet" for at overvintre er at lade de visne blade være om efteråret og henover vinteren. Padderne graver sig nemlig ned i bundslammet laver en lille luftlomme og undgår derved at fryse ihjel, selvom vandet er helt frosset. Og ja, det kommer til at lugte lidt om foråret, men der gør jeg det at jeg fjerner de blade og snask, der ligger i overfladen, gnubber det grønne slim af siderne oppe i toppen (med fingrene) og supplerer så med noget rent vand. Alt dét, der ligger nede i bunden skal blive liggende..... man skal tænke på vandhullerne i naturen, dem kommer der jo heller ikke nogen og gør rene ;o) Personligt vil jeg hellere have "vilde" vandmiljøer i haven, end de polerede. Men en åkande både pynter og ilter vandet, så de kan anbefales. Held og lykke med dit vandhul, jeg håber at flere af dine frøer overlever denne vinter. Håber svaret er brugbart og spørg endelig mere, hvis jeg kan give flere fif.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Gottlieb, 14. marts 2012 kl. 11.49

Tusind, tusind tak for dit svar! Jeg vil også have en vild have, så derfor gjorde dit svar og din beskrivelse af hvordan du klarer "problemerne"mig rigtig glad.
Jeg nåede ikke at fjerne bladene til vinteren så der lå et lag i bunden, og alligevel døde frøene, men det ville de vel også have gjort au naturel, skulle man tro, hvis kulden er så streng, at dammen bundfryser.
Og vandet, det lugter kun, hvis jeg rører rundt i det, så der er ingen gener af det ellers.
Så snart det bliver lidt lunere, går jeg ud og gnubber alger og fylder nyt vand på!
Tak for tipsene og jeg vender frygteligt tilbage, hvis jeg støder på nye damproblemer!
Glade (og lettede) hilsner
Christina

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Jorgensen, 4. juni 2017 kl. 18.04

Hej Isabel

Vi overvejer et 'naturligt' bassin i vores have.

I den forbindelse med en søgning på emnet stødte jeg på denne tråd.

Kom du videre med projektet? Jeg synes at ideen om at nedgrave en murebalje lyder enkel og lige til, men vil jo gerne høre om din erfaring :-)

Bo Jorgensen

Nyt svar til emnet »Vandhul«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Vandhul

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider