Skrevet af: Emil H., 21. november 2011 kl. 14.06
Hej:)
I sommers købte jeg nogle høns, 6 stk røde amerikaner som meget hurtigt begyndte at lægge æg. Jeg havde forinden bygget en fin gård til dem på omkring 35 m2 og de har et fint hus de kan gå ind i og sove om natten.
På denne måde skulle jeg ikke lukke dem ind og ud hver morgen/aften. Men der gik jo ikke længe før de havde ryddet alt grønt inde i deres gård, så jeg fik hurtig sået noget mere grønt til dem i køkkenhaven, med det resultat at jeg begyndte at arbejde for hønsene..
Hver dag plukkede jeg noget grønt fra køkkenhaven + hvad jeg ellers kunne finde af græs, nedfaldsfrugt og diverse fra matriklen. Men det virkede endelig pænt fjollede at samle ind til dig når de jo sagtens selv kan gøre dette arbejde. Derfor satte jeg et hegn op rundt om hele køkkenhaven. Så nu har jeg 6 hjælper til at ordne køkkenhaven + jorden omkring mine bærbuske:)
Det virker jo som en genial ide, men er der noget som jeg har overset?
Kan det være skadeligt at lade hønsene være i køkkenhaven i efter året og tidlig i foråret, så de på den måde kan rydde den for ukrudt og i efteråret gøre rent bord?
Til næste år:
Jeg havde tænkt det sådan at jeg ville lave deres gård større, omkring 100 m2, i denne kan de så være hele tiden.
Så ville jeg lave det sådan at de kunne kommer ud i køkkenhaven i foråret og efteråret.
+ rydde mellem og under mine bærbuske.
Er der noget jeg skal passe på?
Kan jeg godt sætte hegn i hækken?, det er en liguster og de ser ikke ud til at ville hakke i den.
Vh Emil
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. november 2011 kl. 19.40
Hej Emil -
dine høns vil bare være glade for den ekstra plads og masser af grønt! Og du vil få nogle superlækre æg med næsten orange blommer.
Det eneste, der egentlig er at holde øje med, er at de ikke smutter ind til naboen, hvis hele stykket ikke er indhegnet - og at det er vigtigt at få dem lukket ind om aftenen, så ræven ikke snupper dem...
mvh
Anja
Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. november 2011 kl. 23.36
Hej Emil.
Hvis et hegn skal være rævesikkert, skal det være 1,80m i højden. Ræve springer ikke særlig højt. De vil meget hellere grave under. Derfor er det en god ide at lægge 30cm trådvæv fladt ud på jorden udvendig og dække med et tyndt lag jord. De har ikke så meget hjerne, at de kan finde ud af at begynde at grave 30cm fra det lodrette hegn, så de opgiver projektet.
Mårdyr kan du ikke hegne ude. Der skal fuglene ind om natten.
Mvh. Hans
Skrevet af: Emil H., 22. november 2011 kl. 11.42
Hej
Jeg har muligvis ikke formuleret mig præcis nok, så jeg prøver lige igen:)
Min indhegning er kun 150 cm høj, der er med finmasket net i den nederest del og ca 50 cm fladt ud på jorden. Det har holdt ræven ude indtil videre, på trods af at jeg bor ude på landet.
Det jeg endelig søgte information om, var hvordan jeg kunne udnytte hønsene som hjælper i køkkenhaven.
Jeg syntes det kunne være vildt smart at lade lave alt luge arbejdet for mig, i hvertfald indtil jeg sår mine afgrøder.
Jeg ville udvide deres gård til 100 m2, da jeg har et stykke jord med træer og diverse som ligger ved siden af køkkenhaven, dette stykke kan hønsene lige så godt holde nede og muligvis få gjort kål på den skvalder kål der er i stykke.
Derudover ville jeg sætte et hegn i den hæk som er planter rundt om min køkkenhave, på den måde kunne jeg nemt åbne døren ind til hønse gården, så de fik fri adgang til køkkenhaven også.
Det eneste jeg ville sikre mig var at, de ikke ødelægger liguster hækken, samt om det kan være sundhedskadeligt på noget måde at lade dem gå i køkkenhaven?
+ om de vil æde mine bærbuske. Hindbær, solbær, blåbær, ribs, stikkelsbær.
Vh Emil
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. november 2011 kl. 15.58
Hej Emil -
de ødelægger ikke ligusterhækken - men vil helt sikkert spise alle de andre bær, som de kan nå, og muligvis også en del af bladene, men buskene skal nok overleve og give dig bær også...
Og de vil ikke tage skade af noget, som de kan finde i køkkenhaven, så der kan du roligt sende dem ud.
Jeg ville nok sætte et relativt lavt hegn ved ligusterhækken, for kan de komme ud under den, så gør de det!
mvh
Anja
Skrevet af: Tom Andersen, 22. november 2011 kl. 17.35
Hej Emil
Hønsene gør ingen skade i din køkkenhave i den kolde tid.
Høns napper alt der spirer, samt insekter og orme m.m.
Sundhedsfare er der ikke noget af, hvis dine høns er raske.
Jeg går ud fra at du mest tænker på Salmonellea? Salmonella fra afføringen kan kun skade, hvis du spiser den via ubehandlede grøntsager, men grøntsager er der jo ingen af i køkkenhaven, hvis der også er høns - i hvert tilfælde ikke ret længe så :-)
Nyd bare dine høns gøre arbejdet i den kolde tid - du får samtidig tilført kvælstof til arealet.
I vækstsæsonen derimod - der giver de naturligvis en masse bøvl :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns som køkkenhavehjælper