Forum

Tudsernes ark

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T. Jensen, 7. juli 2011 kl. 10.40

Vores have ligger ligger i et gammelt moseområde, hvorfor der er mange tudser i haven.

I vores iver for at beskytte tudserne har haven udviklet sig til et tilgroet vildnæs - en tudsernes ark, hvor vi ikke nænner at slå græsset, da det er her tudserne bor.

De fleste omkringboende naboer holder tudsebestanden nede ved at have kortklippet plæne i den meste af haven.
Det er ikke den løsning vi synes om bl.a. da tudserne skal have lov til at bo i haven og da de er fredet.

Men vi kunne godt tænke os at indrette haven, så der bliver mere plads blomster bede, træer, og opholds pladser/terasser i haven m.m.

Hvordan beskytter man tudserne ved anlæggelse af have med terasser og bede, samt ved udgravning til kloark/byggeri?

På Amager har man sat frø & tudsehegn op i forbindelse med udgravninger, men hvordan skal de hegn sættes op i en kolonihave?
hvordan får man tudserne til at være på den rigtige side af hegnet?
Hvilke hegn egner sig til at sætte op?

Vi vil gerne høre om nogen har erfaringer med dette eller viden om hvordan det skal gribes an.?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 7. juli 2011 kl. 14.23

Det er svært at svare på. Og det er da også spørgsmålet om der overhovedet er andre løsninger, end at man ser sig rigtig, rigtig gost for, mens man udfører arbejdet og så bare håber på at tudserne kommer tilbage efter endt gerning.

Kærlig hilsen Johan Præst.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. juli 2011 kl. 23.23

I er da nogle rigtige tudse-venner.

Ifølge nedenstående link, så har man sat hegnet på Amager op og indsamlet tudserne og anbragt dem på den ene side af hegnet, hvor der ikke skal arbejdes på at forhøje diget.

Der står, at det er sort fiberdug, der er brugt. Mon ikke man kan bruge hvadsomhelst, bare tudserne ikke kan forcere hegnet.

www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2009/10/01/133816.htm&regional

Der er mere om hegning for tudser her:

asp.vejtid.dk/Artikler/2000/08%5C2629.pdf

Jeg havde faktisk en tudseoplevelse i går, da jeg lugede blomsterbede ved vores bådelaugs klubhus - ikke mindre end to grønbrogede frøer stødte jeg på.

Med venlig hilsen
Karna

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 7. juli 2011 kl. 23.37

Nu fortæller du ikke noget om hvor stor haven er, det har jo en betydning hvis en del af haven skal være for mennesker ;D

Tudser kan godt lide at leve i fugt og rådnende træ. Man kan godt organisere haven så en del af haven er vild med gamle rødder og træstykker. Mine tudser lever omkring de bunker jeg har med haveaffald af forskellig art. Feks har jeg lavet nogle bunker med afklip, rødder og småtræer der er gravet op. Jeg har også en del frøer. Tudserne ser jeg ikke så meget til, kun hvis jeg flytter bunkerne, så kan jeg finde dem i bunden. Tilgengæld så springer frøerne når jeg kommer med græsslåmaskinen.

Jeg har ikke kendskab til de hegn du taler om. Du kan også søge på tudser i søgefeltet, der kan du helt sikkert finde noget mere om tudser.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Jensen, 13. juli 2011 kl. 8.13

tak for de mange gode forslag. Jeg går videre med ideen om at hegne dele af haven ind.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Thygesen, 15. august 2011 kl. 18.54

hvis mangerne vil have vilde dyr i haven - kan man gøre som os i parcelhushave. Langs skellinie/hække lad en halv meter herfra sætte en fx. armeringsjern fast i jorden. og op ad det lade en efeu få fodfæste og vokse så er der helle steder for pindsvin,tudser og fuglene osv inde bagved.
Det er nemt at få tiltrukket sommerfugle og andre insekter hvis man planter og sår i sin have - biodiversiteten er vigtig. Selvom man som os bor tæt på storbyen.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Thygesen, 15. august 2011 kl. 19.02

tilføjelse til ovenstående!

det kan anbefales at lave vægge i haven - så har man på få kvardratmeter en nord- og en sydside. på nordsiden har vi plantet brombær (3 stk) de vokser så frodigt og sætter mange (øko.) bær på en sæson! og foran sat hostaer. det giver et godt spisekammer med biller og regnorme til bl.a. pindsvin. på sydsiden plantes rådhusvin, der klatrer op ad væggen og ser smukke ud. nedenfor sættes løgplanter til foråret og måske et fuglebad.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Jensen, 17. august 2011 kl. 14.13

Tak for de gode ideer, som vi er ved at udføre i haven.

Vi har besluttet, at græsplænen efterhånden skal helt væk til fordel for 'vægge' eller opdelinger af haven i mindre bede, som skal holdes ved lugning. Tudserne skal have mulighed for at kunne flygte fra diverse haveredskaber.

Det er nu sært, for efter tudsernes yngletid i foråret har vi i år ikke set så mange små tudser i haven som tidligere.
Hvert år har der været en lille hær at 'baby'-tudser, men ikke i år.
De skal selvfølgelig også igennem flere haver med tætklippede plæner, så oddsene er ikke gode for at de når frem til vores have. Men det har jo gået tidligere.

På det seneste har vi i stedet for set rigtig mange 'dræbersnegle' i haven. Spekulerer på om 'dræbersneglene' kan gå løs på de mindste tudser og æde dem?

Men de er også færre store tudser....?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Thygesen, 17. august 2011 kl. 16.10

fordelen ved at dele sin have op i mindre rum - er også at det giver læ til mennesker, dyr og planter. så selv på en blæsende dag - føles ens have som en oase at opholde sig i!

og den bliver mere overskuelig dvs. man føler sig ikke stresset over at man ikke lige har fået luget alle steder på en gang. vi har sat trædebregne og merian og timian som bunddække - så slipper vi for at bruge så mange kræfter på at holde ukrudt væk hele tiden. Så alt i alt giver det en stærre glæde og mere tid til at nyde sin have på alle årstider...

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Jensen, 17. august 2011 kl. 17.02

Det er også det jeg er nået frem til :-D mht haveindretning.

Det er masser af muligheder for at gå i parken, når man har behov for at løbe rundt på en plæne.

Og hjemme er det jo behageligt at kunne slappe af i haven uden at stresse over at der ikke er klippet græs eller luget ukrudt.

Gælder mig til at det lidt efter lidt kommer på plads. Tak for tippet med indretning og planter.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Thygesen, 18. august 2011 kl. 16.26

Nu spekulerers i frakobling af al regnvand på egen grund og få nedgravet regnvandstank på 6000 liter til brug for tøjvask og toiletskyl og havevandling. Har i forvejen 5 store ex. vintønder til vanding.

Kunne vældig godt tænke et regnvandsbassin som Anne Justs have i Hune. Det er både smukt og praktisk! Er der mon en der kan skaffe "opskriften"?
Sjovt at forskønne og skabe noget anderledes i egen have - bliver vist aldrig træt af at se på noget smukt! Det lyder næsten frækt og provokerende i disse sparetider, men ikke desto mere sandt...

Nyt svar til emnet »Tudsernes ark«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Tudsernes ark

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider