Forum

Myrer i græsplænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Jørgensen, 5. juli 2011 kl. 16.37

Hej
Er der nogen som har et godt og effektivt råd mod bekæmpelse af myrer. Vi er plaget af myrer i græsplænen...og der er rigtig MANGE af dem....overalt. De "skyder" bo'er op overalt, så det nærmest ligner små mulvarpeskud.
Vi har vandet og drysses med al slags gift som kan købes, men intet hjælper....

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 5. juli 2011 kl. 23.16

Uha.. Det kan være farligt at spørge om herinde, men jeg afventer lige svar fra andre end Karna :)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 5. juli 2011 kl. 23.57

Kære Pia, du bør ikke bruge gift i naturen. Husk det nu.

Kærlig hilsen Johan Præst.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 6. juli 2011 kl. 0.30

Masser af kogende vand, men så går græsplænen dog ud. Så du må efterfølgende så nye græsfrø.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 6. juli 2011 kl. 9.01

Hej !

Jan E har ret.

Om aftenen når solen går ned og myrene vender hjem, kan du hælde kogende vand i boene.
Men du skal nok gøre det flere aftener i træk....

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. juli 2011 kl. 9.21

Grav så meget af myreboet væk, hæld vand med en temperatur på 50 gader derned, myrer kan ikke lide fugt, gentag nogle gange.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 6. juli 2011 kl. 12.13

Myrer er en del af økosystemet på ligefod med andre små væsner. Deres eksistens er med andre ord et vilkår for havebrugere.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 6. juli 2011 kl. 13.22

@Jan
Hvad så med de myrer der er begyndt at invadere danmank, med jordtuer der er op til 1 km? Problemet opstår kun når det ødelægger rodsystemet og/eller rodfrugter. Men det kan jo godt blive et problem, hvis myrer ikke kan lide fugt?

@Lis
Når du skriver grav så meget væk, mener du så at boet skal åbnes så meget som muligt? Eller mener du man skal flytte det udgravne væk? Hvad gør man når tuen ligger lige op til en plante?

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. juli 2011 kl. 13.28

Boet skal væk, jeg døjer nemlig også med myrer, både al, små og skovmyrer, jeg har gravet ned i boet fjernet så meget som muligt af æg/laver smidt det i en papirpose og i brændetønden da der var ild i den.
Jeg havde myrebo med små myrer der målte en ½ m i diamater, og der var mange steder i haven der var bo, så noget måtte der gøres hvis jeg ikke ville have hele haven beboet af myrer.

Johan okøsystem eller ej, de er en plage når de er overalt, ude som inde.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 6. juli 2011 kl. 15.40

Kære LIs, du overser min pointe.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Jørgensen, 6. juli 2011 kl. 19.12

Hvis jeg skal grave myrerne væk, er der ikke nogen græsplæne tilbage...

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 7. juli 2011 kl. 9.32

Lene jeg har taget de bo der ser størst ud, for mine var temmelig store så det var pest eller kolera, græsset var alligevel ved at dø, så må jeg så græs senere, hvis det er manden hader alligevel at slå græs

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 7. juli 2011 kl. 9.46

Hvad med at grave græsset op (ca 10 cm i dybden) de steder hvor det er værst (en firkant om tuen). Vand med kogende vand 2-3 aftener i træk og smid derefter firkanten på igen. Det vil jeg prøve... :)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jesper N., 7. juli 2011 kl. 21.21

Slettet af administrator 14. juli 2011 kl. 23.59.

Nyt svar til emnet »Myrer i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Myrer i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider