Forum

Pindsvin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tanya Vistisen, 2. juli 2011 kl. 17.37

Jeg er ualmindelig træt af at have pindsvin i min have, mest fordi hunden bliver hidsig (45 kg hund), han er ikke til at kalde tilbage til huset og han gør så han vækker hele nabolaget.
Kan jeg gøre noget for at holde dem ude?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 2. juli 2011 kl. 18.01

Jeg tror umiddelbart at løsningen ligger et andet sted: I stedet for at gøre noget ved pindsvinet skulle du måske gå til hundetræning. Det må da også i andre situationer være upraktisk - og måske halvfarligt - at du ikke kan styre din hund, der trods alt er temmelig stor.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 2. juli 2011 kl. 18.09

Kære Tanya, pindsvin har været fredet siden 1967, sp jeg vil som Tina mene, at du nok bør tænke i andre baner, end hvordan du kan gøre livet surt for pindsvinene i din have.

Kærlig hilsen Johan Præst.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanya Vistisen, 2. juli 2011 kl. 18.10

Nu er det jo sådan at jeg rent faktisk går til hundetræning med min hund og har gjort det i 5 år, og kan sagtens styre min hund under andre omstændigheder.
Jeg tror mere han "beskytter sit teritorium" og det har han vel "ret" til.
Det eneste han flipper ud over er pindsvin i haven og brumbasser.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanya Vistisen, 2. juli 2011 kl. 18.12

jeg vil netop have pindsvinene ud af min have for at hunden ikke skal få fat i dem.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 2. juli 2011 kl. 18.27

Ja, men i og med de er fredede er det ej civile tilladt at begrænse pindsvinenes levesteder, så der er nok ikke meget at gøre.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 2. juli 2011 kl. 18.46

Hej Tanya,
jeg har ikke selv hund og derfor nok ikke så meget forstand på dem :-) Som jeg læser det, så er det sent om aftenen, at du har problemet (gør, så naboerne vågner), så måske kunne du lade være med at lukke hunden ud i haven sent om aftenen?? Hvis det er til en nattissetår, så kan du måske lige gå ganske kort med den i snor - evt. også bare i haven, så du kan holde den, hvis den opdager et pindsvin? Det er selvfølgelig ærgerligt, at du ikke bare kan have døren stående åben - men det er åbenbart enten et dødt pindsvin eller en hund med såret snude :-/

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 2. juli 2011 kl. 19.11

Hej !
Det er ikke fair at bebrejde Tanya!
En hund har et naturligt jagtgen.....
Vores hund er trænet til at gå med på jagt, og det er ikke unormalt at man ikke kan kalde dem ind når de opdager noget "vildt" på deres eget teritorium!!!
Alt hvad der er inden for deres "eget territorium" bliver jaget væk !!!
Vi har haft Rughårede og de kom ind i huset med pindsvinene....
Nu har vi en Labrador....men hør nu...det er helt naturligt !
Hvad man kan gøre for at pindsvinene ikke kommer ind i haven ved jeg desværrer ikke.....

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 2. juli 2011 kl. 19.15

Kære Mai-Britt B., jeg bebrejder ikke Tanya, så den udtagelse er uden validitet. Jeg refererer blot til det faktum, at pindsvin sådan set er fredede - hvilket I i øvrigt selv overtræder ved at jeres hund jager dem.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. juli 2011 kl. 20.03

Hej Tanya.

Jeg er bange for, at du har en ret umulig opgave.
Der er et eller andet med hunde og pindsvin. Jeg tror, det er pindsvinets måde at reagere på, hvis det føler sig angrebet. De stikker ikke af men ruller sig sammen med strittende pigge, og det tirrer hunden til vanvid.

I de mange år hvor jeg har haft jagthunde, har der ikke været een som ikke gøede af "svinet", og det uanset opdragelse.

Teoretisk burde det kunne lade sig gøre, at gøre hunden så fløjtelydig, at den kan fløjtes hjem, men især med pindsvin kan det være mere teori end praksis.

Om du kan hegne "svinet" ude, det ved du bedst selv, ellers er det nok svært at gøre noget ved.

Mvh. Hans

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. juli 2011 kl. 20.33

Hej igen.

Jeg kom til at tænke på en ting mere.

Har du mulighed for at løbe på "svinet" med hunden koblet? eller gå hen til den, når den står og gør?
Hvis du så kobler og roligt, i en dyb tone,(skru "fiskerkællingen" på) kommanderer "NEJ", har du en mulighed for at gøre den forståeligt, at sådan et kræ er uinteressant.

Men det ved du nok i forvejen.

Mvh. Hans

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 3. juli 2011 kl. 10.04

Vi har en Norwich terrier. En race som har være brugt til kanin og rævejagt. Den reagerer kraftigt på pindsvin, skovduer, egern, fremmede katte mm. Ved ihærdig og gentagen indsats kan vi nu afbryde dens "hysteri" med et meget kraftigt NEJ. Det er altså muligt at opdrage hunden.

Mennesket er dets herre, og den skal vide sig tryg under vores "herredømme"- så behøver den ikke selv at bruge energi på at styre omgivelserne. En forklaring jeg har fået af min nabo, der har den mest glade, frie og velopdragne hund, man kan ønske sig. Han har tidligere trænet hunde til brug i krigszoner.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 3. juli 2011 kl. 12.48

Ja, folk må lige lære at holde lidt styr på deres hunde.

Nyt svar til emnet »Pindsvin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Pindsvin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider