Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. maj 2011 kl. 9.26
Hej alle,
Jeg har et par rådyr, som fra tid til anden synes det er spændene at komme på besøg i min have. Det går bl.a. ud over knopperne på min magnolia og også mine frugttræer. Jeg har en mirabel, en moral og et ananasæble som alle har haft besøg. Træerne er i alle tilfælde mellem 3 og 4 år gamle. De har næsten ædt al bark af rundt om kronens hovedstammer. Hvad kan jeg gøre for at minimere risikoen for at grenene dør (podevoks?) og er der noget der kan skræmme sådan nogle rådyr fra at komme i haven?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2011 kl. 9.42
Hej Jes.
Jeg tror, du beskylder rådyrene for noget, som de ikke har gjort. Rådyr kan ikke bide bark som du beskriver, da de ingen fortænder har i overkæben.
Hvornår er skaden sket, og hvor højt over jorden er skaden ?
Det lyder mere som det er harer eller mus, der har været på spil.
Mvh. Hans
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. maj 2011 kl. 10.01
Det undrer mig bare hvis det skulle være harer, for det er sket for ganske nyligt - og der er jo masser af mad nede på jorden til harerne. Der er i alle tilfælde gnavet i 60-100 cms højde.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2011 kl. 10.16
Højden og tidspunktet lyder for mig også lidt mærkeligt.
Er du sikker på, at det er bid og ikke fejning?
Råbukkene er lige startet med at feje deres opsats ren. Hvis barken hænger i laser og ikke er ædt, kunne det tyde i den retning. Det går altid ud over forholdsvis små træer, og det er helt tilfældigt, hvilke træer, der bliver valgt.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. maj 2011 kl. 13.34
Så er det fejning. De er flossede i barken. Men hvad gør jeg for trået?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2011 kl. 14.50
Det anede mig. Det er lige tiden.
Om du kan gøre andet for træet end sætte et stykke hegn omkring, ved jeg ikke.
Hvis du har andre træer i den størrelse, er det nok klogt at sætte noget om dem. Han vender med garanti tilbage.
Det er ikke kun for at feje opsatsen ren, at han gør det. De mærker også territorie af på den måde. Han vil blive ved med at feje hen over sommeren, og skulle han blive skudt i bukkejagttiden, er der bare en anden, der tager over.
Jeg har måttet sætte trådvæv om al nyplantning i mange år, indtil træerne er så store, at de er uinteressante.
Mvh. Hans
Skrevet af: Marie Louise Hejrskov, 5. maj 2011 kl. 15.11
Prøv at hænge små stofposer med sæbespåner op i træerne - det kan de ikke lide. jeg har også hørt at poser med menneskehår skulle fungere.
Skrevet af: Marie Louise Hejrskov, 5. maj 2011 kl. 15.11
Prøv at hænge små stofposer med sæbespåner op i træerne - det kan de ikke lide. jeg har også hørt at poser med menneskehår skulle fungere.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2011 kl. 15.34
jeg har også brugt, at banke 2 eller 3, 8-10 mm jernhegnspæle ned helt inde ved stammen. De kan ikke lide at feje på jern, og så kommer træerne ikke til at ligne juletræer midt om sommeren.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. maj 2011 kl. 16.05
Tak for tipsene. Jeg vil prøve lidt af hvert. Jernpæle har jeg masser af og sæbespæner tror jeg fruen har.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rådyr spiser af mine træer