Skrevet af: Marianne Laiderz, 4. april 2011 kl. 18.32
Hej,
jeg er noget i tvivl, for jeg kan se to reder lige ved siden af hinanden. Den ene er lavet et år, den andet et andet.
Nu er spørgsmålet så bare, om jeg skal fjerne dem begge, så de kan bygge nye, på dette, åbenbart vældigt velegende sted?
Eller vil de mon genbruge dem?
Skrevet af: Steffen Jensen, 4. april 2011 kl. 18.51
Hvis de ikke er til nogen skade, hvorfor så ikke bare lade dem være??
Du kan jo fjerne dem når det første kuld er væk. Så bygger de bare en ny til næste kuld.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. april 2011 kl. 20.02
Naturbeskyttelsesloven siger at man ikke må fjerne fuglereder.
Solsorten genbruger gerne rederne. Vi har en, der har været brugt i fem år. Et sted skaderne ikke kan finde den. Det lærer forældrefuglene hurtigt.
Anne Marie
Skrevet af: Marianne Laiderz, 5. april 2011 kl. 10.05
Tak for svarene - jeg er jo netop IKKE ude på at ødelægge noget for fulglene, men derimod bare fjerne redene, hvis de ikke ønskede at genbruge dem.
Altså at vide, om det var noget generelt for solsorte, at de altid byggede en ny, da der nu var to helt op og ned af hinanden.
Så tusind tak, jeg lader dem blive og håber, at der flytter nogen ind igen.
Venligst,
Marianne
Skrevet af: Kim Nielsen, 5. april 2011 kl. 17.42
Man må da godt fjerne en fuglerede, hvis den ikke er i brug. Men hvis der er æg eller unger i den, så må man naturligvis ikke.
www.naturstyrelsen.dk/Om+os/Kontakt/Dyrenes112/Spm12.htm
Skrevet af: René Wutborg, 6. april 2011 kl. 15.22
Du både kan og bør fjerne de gamle reder. Præcis som når det er en brugt fuglekasse, der også bør tømmes og rengøres. Det er STEDET, snarere end reden i sig selv, fuglene genbruger, de kan blot ikke selv fjerne de gamle reder, der tit har en solid besætning af utøj fra sidste års kuld. Dette vil alt andet lige give en dårligere start for ungerne end hvis den gamle rede var blevet fjernet.
vh
R. Wutborg
Skrevet af: Marianne Laiderz, 7. april 2011 kl. 16.39
Tusind tak for dette svar også, det var netop det, jeg selv tænkte.
Har nemlig hørt om det utøj, og siden de nu havde lavet én så tæt på.
Tak for alle svarene - det var venligst af jer,
Marianne
Skrevet af: Marianne Laiderz, 7. april 2011 kl. 16.39
Tusind tak for dette svar også, det var netop det, jeg selv tænkte.
Har nemlig hørt om det utøj, og siden de nu havde lavet én så tæt på.
Tak for alle svarene - det var venligst af jer,
Marianne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Skal man fjerne solsortens reder?