Skrevet af: Karin Christensen, 15. marts 2011 kl. 13.32
Hej
Jeg er nybegynder med høns i haven. Har endnu ikke anskaffet mig nogen, men overvejer Wyandotter - 4-6 stk. Det skal kun være til hobby og jeg er i tvivl om det er nødvendigt med en hane, hvis jeg ikke ønsker at få kyllinger?
Er det "synd" for hønsene at de er skrukke uden at få kyllinger?
Hilsen Karin
Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2011 kl. 16.44
Hej Karin.
Du behøver slet ikke en hane,hvis ikke du vil have kyllinger.Hønsene er ligeglade og du slipper for hanegal tidlig og sent.Det er ikke altid naboerne kan lide at blive vækket kl. 4 om morgenen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2011 kl. 18.10
Der har jeg jo en lidt anden holdning...
Selvfølgelig - hvis du bor i et villakvarter, vil du nok ikke blive populær med en hane, men ellers vil jeg altid anbefale, at man får sig sådan også...
Hønerne bliver hverken mere eller mindre skruk med en hane, og en god hane finder ting til konerne og holder styr på flokken. Jeg synes, at det er superhyggeligt at have en flok med hane og kan godt lide lyden af hanegal.
Men vores hønsegård er også så langt fra soveværelsesvinduerne, at vi ikke hører ham om morgenen - det er bestemt også noget, man lige skal tænke på!
Jeg kan anbefale dig at låne f.eks. denne bog på biblioteket:
"Høns i Baghaven" af Steen Larsen - en praktisk, helt-nede-på-jorden-bog om det lille hønsehold.
Skrevet af: Lis P., 16. marts 2011 kl. 9.30
Ja eller kik ind på dette forum fjerkrae.dk/prod/index.php
man skal være klar over hvis man vil have dem frit i haven skal man vælge en race der ikke skraber så meget.
Jeg har selv store sorte silkehøns, dværg rød silke og hvid silke, de er ikke så slemme til at skrabe.
Skrevet af: Karin Christensen, 16. marts 2011 kl. 9.55
Tak for svarene!
Jeg vil overveje det med hanen en gang mere.
Vi bor på en landbrugsparcel på lige godt 5000 kvm2, så det skulle være muligt at få dem lidt væk fra soveværelsesvinduet, men det er stadigvæk naboer :)