Skrevet af: Karin Christensen, 15. marts 2011 kl. 13.32
Hej
Jeg er nybegynder med høns i haven. Har endnu ikke anskaffet mig nogen, men overvejer Wyandotter - 4-6 stk. Det skal kun være til hobby og jeg er i tvivl om det er nødvendigt med en hane, hvis jeg ikke ønsker at få kyllinger?
Er det "synd" for hønsene at de er skrukke uden at få kyllinger?
Hilsen Karin
Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2011 kl. 16.44
Hej Karin.
Du behøver slet ikke en hane,hvis ikke du vil have kyllinger.Hønsene er ligeglade og du slipper for hanegal tidlig og sent.Det er ikke altid naboerne kan lide at blive vækket kl. 4 om morgenen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2011 kl. 18.10
Der har jeg jo en lidt anden holdning...
Selvfølgelig - hvis du bor i et villakvarter, vil du nok ikke blive populær med en hane, men ellers vil jeg altid anbefale, at man får sig sådan også...
Hønerne bliver hverken mere eller mindre skruk med en hane, og en god hane finder ting til konerne og holder styr på flokken. Jeg synes, at det er superhyggeligt at have en flok med hane og kan godt lide lyden af hanegal.
Men vores hønsegård er også så langt fra soveværelsesvinduerne, at vi ikke hører ham om morgenen - det er bestemt også noget, man lige skal tænke på!
Jeg kan anbefale dig at låne f.eks. denne bog på biblioteket:
"Høns i Baghaven" af Steen Larsen - en praktisk, helt-nede-på-jorden-bog om det lille hønsehold.
Skrevet af: Lis P., 16. marts 2011 kl. 9.30
Ja eller kik ind på dette forum fjerkrae.dk/prod/index.php
man skal være klar over hvis man vil have dem frit i haven skal man vælge en race der ikke skraber så meget.
Jeg har selv store sorte silkehøns, dværg rød silke og hvid silke, de er ikke så slemme til at skrabe.
Skrevet af: Karin Christensen, 16. marts 2011 kl. 9.55
Tak for svarene!
Jeg vil overveje det med hanen en gang mere.
Vi bor på en landbrugsparcel på lige godt 5000 kvm2, så det skulle være muligt at få dem lidt væk fra soveværelsesvinduet, men det er stadigvæk naboer :)
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2011 kl. 12.34
Til Anja.
Hvis du ser godt efter,var spørgsmålet om det er nødvendigt med en hane og det er det så absolut ikke.Hvad man synes er hyggeligt,er noget helt andet.
Hilsen Leif Kristensen.
Skrevet af: Lis P., 16. marts 2011 kl. 13.55
Karin jeg har 2 haner og vi bor tæt på naboer, der er en hæk/træer som skel, men vi bor dog i landområde, hvis du lukker dine høns/haner ind for natten og der er mørkt så galer de ikke så meget, og skulle de gøre det er det ikke så nemt at høre.
Noget andet er at der er nogen der siger at æggene bliver bedere når man har hane om det er rigtigt ved jeg ikke.
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. marts 2011 kl. 15.25
Til anonym bruger -
jeg læste godt spørgsmålet - og forstod det ganske fint...
Men det skader ikke at se tingene fra flere sider - også dem, som man ikke selv har tænkt på, og en naturlig hønseflok består jo af både den ene og den anden slags.
Og jo flere informationer man får, jo bedre grundlag har man for at bestemme sig i sidste ende.
Jeg ville i det hele taget være betænkelig ved, at man anskaffede sig høns ud fra et par udtalelser herinde - derfor min anbefaling om at læse lidt mere om det først.
Hej Lis - det eneste, en hane kan gøre i forhold til æggene, er at befrugte dem - ellers er der ingen forskel...
Og til dig, Karin - høns er superhyggelige, og når man først har vænnet sig til "hjemmelavede" æg, gider man slet ikke spise andet!
Mvh
Anja
Skrevet af: Lis P., 16. marts 2011 kl. 19.21
Det er muligt Anja men hvis du læste hvad jeg skrev
Noget andet er at der er nogen der siger at æggene bliver bedere når man har hane om det er rigtigt ved jeg ikke.
,
Jeg har haft høns i 45 år så jeg ved et og andet om høns, og har været med i dansk race fjerkræ, og spiser kun mine egne æg.
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. marts 2011 kl. 20.15
Lis - forstår ikke lige, hvad du mener?
Jeg kommenterede bare det med, at en hane skulle gøre en forskel på æggene, og det gør han ikke - andet var der vist ikke i det?
Jeg kommenterede da ikke andet af det, som du skrev...
Mvh
Anja
Skrevet af: Dorte Jessen, 19. april 2011 kl. 17.27
Hej Karin
jeg er også en af hønse "nørderne" og du har noget at glæde dig til, det er så hyggeligt at se dem :-)
Du behøver bestemt ikke en hane, men som der også er skrevet højere oppe, er en hane god til at holde styr på hønsene, så de ikke er for hårde ved hinanden. Men start bare op uden, så risikerer du ikke bøvl med naboerne :-)
desuden vil jeg anbefale dig at købe eller låne denne bog på biblioteket: den store hønsebog af Jørgen Lilensøe. den giver svar på næsten alle spørgsmål.
held og lykke med hønsene
Skrevet af: Lise D, 19. april 2011 kl. 21.50
Jeg er også ny i hønse branchen. Jeg har bestilt 4 røde amerikanere der ankommer omkring 1/6 - ægløgnings klare. Også udelukkende til hobby - jeg bor i parcelhus kvater og her må ikke holdes haner.
Jeg har planer om et lille hønsehus hævet 40 cm over jorden og en hønsegård på 8-10 m2.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. maj 2011 kl. 18.20
Når vi nu lige er ved det emne, er der så nogen der kan fortælle mig hvad straffen er for at kvæle naboens hane ?
Jeg har overvejet det i længere tid. Hvis det nu var et menneske, så ville det nok takseres som overlagt mord, men det er jo ikke til at komme til at kvæle den ved et uheld, så jeg evt. kan nøjes med uagtsomt manddrab ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. maj 2011 kl. 21.07
Gert -
hvis du bor i landzone, kommer du til at leve med den - bor du i byzone, er der nogle regler, som skal følges, og så er den vel egentlig ikke længere?
mvh
Anja
Skrevet af: Mads Jørgensen, 22. maj 2011 kl. 9.42
Jeg synes det er morsomt at følge med i hvordan I to, altid ender med at mundhugges, Anja og Lis ;-)
En hane har ingen indflydelse på æggene, men har derimod en stabiliserende effekt på hønsene, han skaber ro i flokken.
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. maj 2011 kl. 11.58
Øøøh Mads - tror du ikke, at Gert (eller måske hans kone?) bliver ked at, at han pludselig hedder Lis????
Og jeg er helt enig mht. hanen - heldigvis bor vi på landet og har en herlig en af slagsen - det er ham på billedet i mit indlæg herover! Og heldigvis for os selv og naboen ligger hønsehuset et stykke fra vores huse...
Mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Nybegynder med høns