Forum

Humlebi-bo med indhold.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette Langelund, 12. februar 2011 kl. 8.00

Jeg har læst et sted at man kan købe humlebi-bo med en dronning og humlebier i. Er der nogle der kender til det, eller måske ligefrem hvor man kan købe det henne?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. februar 2011 kl. 8.48

Hej Henriette

Det er helt rigtig, at man kan købe humlebier. De professionelle bruge humlebiboerne til bestøvning i drivhusene til bestøvning af bær.

Du kan læse mere og købe dem her:

www.bioproduction.dk/humlebier.html

www.nyttedyr.dk/Pages/Soegning.aspx?q=humlebier

Men prisen på 300-1000 kr, afhængig af bostørrelse, vil nok afholde mange haveejere fra at købe. Men det vil måske få os til at værdsætte de naturlige humlebier i haven. Det er en bedre ide at satse på at give gode bo- og fødemuligheder for humlebierne i haven. Bl.a. sørge for at der er blomstrende planter i så stor en del af året som muligt. Se her oversigt over gode biplanter:

www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/insekter/362.html

Humlebierne er sociale bier, men der findes også enlig bier, hvor man kan bygge boliger til dem, så de får optimale forhold for deres yngel. Og enlige bier er lige så gode bestøvere. Læs mere her:

www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/insekter/948.html

Med venlig hilsen
Karna

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 12. februar 2011 kl. 15.26

Jeg har lige læst om biodiversitet på Haven´s hjemmeside
www.haven.dk/news.asp?detail=23148

hvor der er lavet et spændende insekttårn. Sådan et kunne jeg godt tænke mig at lave - er der nogen herinde der har erfaringer med dette??

Med venlighilsen
Ulla

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Petersen, 15. juni 2011 kl. 12.55

Jeg har været så heldig at få humlebier i min stærekasse i det gamle æbletræ i år :)

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 2. juli 2011 kl. 0.00

Kære Bente, må man gratulere? Jeg har selv et bo i et gammelt, hult træ.

Kærlig hilsen Johan Præst.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Syberg Verhoef, 11. april 2013 kl. 11.51

Hej Henriette

Der var et indslag i Go' Aften Danmark i går (10 april-2013) på DR.
Land og Fritid butikkerne forhandler dem
Hermed linket til deres hjemme side:

www.landogfritid.dk/blog/225/k%C3%B8b-en-flok-humlebier-og-f%C3%A5-en-bedre-frugthave

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 11. april 2013 kl. 15.34

Jeg er lige ved at købe netop et sådant stade fra Land og Fritid, selvfølgelig for bestøvningens skyld, men også fordi det kunne være hyggeligt at følge med i dyrenes færden.

Er der nogen derude, som har erfaring med, hvordan produktet fungerer? Altså, om det forbedrer bestøvningen, om man kan se dyrene flyve ind og ud, hensigtsmæssig placering osv.?

/Thomas

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. april 2013 kl. 17.06

Jeg syntes at det lyder af mange penge de kr.399,- som man skal give for en familie. For de samme penge kan man jo købe sig en bifamilie og blive biavler :-) . Med lidt held kan man faktisk få humlebier til at slå sig ned i fuglekasser, omvendte urtepotter og hjemmelavet humlebibo . Man skal blot bruge museekskrementer som lokkemad. Humlebier elsker nedlagte musebo og jo mere de ligger af mus, jo bedre. Det er på denne tid at dronningen sværmer rundt og leder efter et godt sted at bygge bo .
Så det er nu de skal opsættes. På nettet kan man finde tegninger over disse humlebikassser, der er nemme at bygge .

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. april 2013 kl. 17.46

Mange forretninger er blevet gode til at "Skabe et behov" frem for at udfylde behov. Og det er jo ret smart hvis man kan få en masse folk til at bruge penge på noget som de let kan få gratis !
Det er jo som bl.a. Søren skriver langt bedre at sørge for, at der er en masse blomstrende planter, så kommer humlebierne af sig selv.
Så brug dog pengene til en masse blomsterfrø i stedet for at fylde dem i Land og fritid. Var det i øvrigt ikke dem der skiltede med "Alt for dyr" ?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 12. april 2013 kl. 19.51

Tak for de gode råd, Gert og Søren.

Jeg er sådan set helt på linje med Jeres indstillinger. Det er mange penge, og aller bedst er det da, at humlebierne kommer af sig selv.

Men selv med tidligere forsøg på at lokke humlebier til, både med hjemmelavede humlebikasser og masser af forskellige blomster over hele sæsonen, er der dårlig bestøvning på mine frugttræer og -buske. Det tilskriver jeg manglende bestøvere i det tidlige forår.

Så inden jeg eventuelt springer ud som rigtig biavler - det er jo heller ikke gratis med alt udstyret - er jeg stadig nysgerrig efter erfaringer med produktet. Kom med dem.

/Thomas

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. april 2013 kl. 12.21

Thomas du kan jo prøve at høre i den nærmeste biavlerforening, om der evt. er en som kunne tænke sig at ha' et eller et par bistader stående hos dig en sæson for at se virkningen af god bestøvning. Så kan du jo senere beslutte deig for om du evt. selv har lyst til at blive hobby-biavler.
Her hvor jeg bor lidt syd for Århus, er der pt. 36 nye på begynderkursus i biavl - det er utroligt spændende, og det er ikke noget problem at holde bier selv i en parcelhushave.
Du kan orientere dig på www.biavl.dk

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Syberg Verhoef, 15. april 2013 kl. 11.56

Hej
Det kan jo ikke hjælpe noget at håbe på at naturens bier skal hjælpe i år med det kolde forår vi har haft. De er der ikke, og kommer først sent på sommeren når det er for sent!!! Venligst se denne artikel
www.dr.dk/P4/Syd/Nyheder/SydogSoenderjylland/2013/04/05/140334.htm

Hvordan produktet virker, har de også slået op på Land og Fritids hjemmeside
www.landogfritid.dk/blog/225/k%C3%B8b-en-flok-humlebier-og-f%C3%A5-en-bedre-frugthave

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. april 2013 kl. 21.11

Det er nu noget værre sludder "Lena Sortseer"
Du er da velkommen til at komme og se bierne i fuld sving her i haven. I dag var der helt sort i luften foran staderne, og bier i stort set hver eneste lille blomst der havde åbnet sig i det lune vejr.
Og de første humlebier har jeg da også hjulpet ud af mit drivhus, når de forvilder sig derind mens døre og vinduer er åbne.
Men det står jo da enhver frit for, at hælde sine penge i humlebi-papkasserne. Det er utroligt hvad de farvestrålende reklamer kan udrette !

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. april 2013 kl. 21.44

@Lena

Hvorfor har du så travlt med at placere links som ethvert barn selv kan finde via Google?

Er du leverandør til L & F ?

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. april 2013 kl. 15.47

Det er meget forskellig det med at der dør bier i landet her , for når jeg snakker med de biavler jeg kender eller ser på markeder så har nogle af dem mistet en eller flere bifamilier men dem skal de nok få avlet sig frem til igen . Så jeg ved ikke hvor stort problemet i virkeligheden er eller om det er nogle bestemte områder, der bliver hårdest ramt og man så ud fra dette beregner sig frem til et landsgennemsnit . Jeg har fundet ud af at det ikke påvirker honningpriserne .

I øvrigt spillet det heller ikke så stor en rolle hvor bier der er for både vejret og biantal vil give en god høst. Men hvis vejret er kold og blæsende og det regner så kan der være nok så mange bier i bigårdene så får man ikke det optimale ud af dem . Så vejret har også noget at sige .

Nyt svar til emnet »Humlebi-bo med indhold.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Humlebi-bo med indhold.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider