Skrevet af: Brian Krause, 31. december 2010 kl. 13.25
Vi fodrer fugle i haven her i vinterkulden. Her før jul købte vi en pose "Vildfuglefrø". En rigtig dårlig ide, viste det sig.
Hver gang en fugl tager et frø fra automaten sprøjter det rundt med frø, der så falder på jorden. Nogle af dem bliver selvfølgelig spist af fugle, der ikke har noget imod at søge føde på jorden, men der er mange frø, vi senere får fornøjelse af som ukrudt. Det ser ud som om fuglene sidder og fisker efter solsikkefrøene, som der er ret få af i blandingen. Vi har begået den fejl før, så der går nok mange år, før vi igen glemmer det og køber en lignende blanding.
Nysgerrig efter at finde ud af hvad det så er fuglene kasserer, læste jeg på posen, hvor der er forskellige slags frø i. Der var to pudsige imellem, nemlig Knækko og Milo.
Milo er jeg nået frem til må være det samme som Durra (Sorghum bicolor), som er en hirselignende græsart. Men hvad i alverden er Knækko?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. december 2010 kl. 17.13
Hej Brian.
Hvis man skal prøve at være lidt kreativ, men uden at vide det, så prøv at sætte rn til sidst.
Nogle prøver at sælge så meget korn som muligt selv om det ikke er ret meget værd som fuglefoder.
Spørg eventuelt i foderstoffen efter solsikkefrø i stor pakning. Jeg har tidligere fået i 15 kg poser, som ikke er behandlet på nogen måde,men billigt (forholdsvis).
Mvh. Hans
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. januar 2011 kl. 12.31
Hej Brian
Hvor stort er problemet egentlig ?
Jeg fodrer da hvert år, og har også tidligere brugt vildfugleblandinger, men bruger nu hovedsageligt solsikkefrø.
Jeg fylder en portion i foderhuset hver morgen og en mindre portion på jorden omkring foderbrædtet samtidigt. Tænk på at mange fugle af natur helst eller kun samler føde på jorden. Og når man en gang har set den store fasankon forsøge at indtage forderhuset, så under jeg dem godt at f.eks solsorte og andre gavmildt deler ud fra foderhuset. Det bliver pænt samlet op af andre småfugle. Selv min gode ven Søren Spætte har vænnet sig til foderpladsen.
Og så det der med ukrudtet. Mit står i kanten af græsplænen, og ja der skyder da en del spirer op hvert forår, men lige så snart de ser min plæneklipper, så er deres dage talte.
Og resten ? Jah at luge en eller et par m³ om foråret, det tager jeg gerne på mig for al den fornøjelse jeg har af det fugleliv uden for mine vinduer.
Skrevet af: Brian Krause, 2. januar 2011 kl. 11.57
Jeg havde ikke tænkt på det med knækkede korn, men når jeg ser efter i blandingen kan jeg godt se, at der er rigtig meget af det. Jeg føler mig snydt så vandet driver....
Med hensyn til ukrudt, så var det såmænd mere en irriteret bemærkning end en reel bekymring. Men det er mig inderligt imod at betale dyrt for noget fuglene ikke gider æde.
Dog skal man også være opmærksom på at nogle "vildfugleblandinger" indeholder frø af særdeles uønskede arter som f.eks. Bynke-ambrosie (Ambrosia artemisiifolia), som man faktisk er bange for skal sprede sig netop på grund af fuglefodring.
Som regel fodrer vi mest med solsikkefrø - også på jorden, og der ryger også ofte et overskåret æble ud på jorden. Det er droslerne glade for. Vi drysser også ofte lidt solsikkefrø på jorden eller sneen.
Vi har rigtig mange fugle i haven året rundt, og har stor glæde af de fleste af dem. Både fordi fuglene er fornøjelige at se på, og fordi et rigt fugleliv er en forudsætning for at dyrke haven i god økologisk balance. Bare tænk på hvor mange insekter og larver én enkelt musvit-familie skal bruge i løbet af et år.
Nogle af "vores" fugle kan man se billeder af her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=257 og når engang jeg får tid, kommer der artikler om flere andre fugle, vi også ser i haven.
Så bare rolig, vi bliver ved med at fodre fugle - bare ikke med den foderblanding.
Skrevet af: Dorte Elsass, 22. februar 2011 kl. 19.37
Jeg fodre også.
til at starte med købte jeg viltfugle blanding men fuglene smider bare om sig med det, der er så meget i de ikke vil spise så nu køber jeg solsikke frø, hampfrø og jordnøder det blander jeg så inden jeg fylder op til fuglene og det er tror jeg de er rigtig glade for, nu skal jeg ikke fylder automaten 2 gange om dagen mere men kun hver anden dag og de kaster ikke om sig med det...dejligt.... men kommer der solsikker under automaten til sommer så er det da bare hyggeligt.
Skrevet af: Kurt S., 3. marts 2018 kl. 11.09
Ja der er i sandhed meget stor forskel på vildtfugle foder.
Herkules luxus fra Danish Agro er en ok blanding, men det stopper foderautomaterne, fordi det indeholder “mel” som danner kager.
Musliblandigen som Land og Fritid sælger, indeholder fint mange jordnødder og andre gode ting, men også milo frø, som ingen fugle spiser, hverken mejser, skovspurv, gråspurv, grønirsk, rødhals, solsort, bogfinke eller krager og duer. Desværre er der forholdsvis mange af disse billigeikke brugbare frø i blandingen. Vi er gået over til at købe luxusblandingen fra versele-laga. Den er perfekt, suppleret med jordnødderr og solsikke i separate automater - det funker. Naturligvis med vand tilgængeligt især på frosthårde dage. Fuglebestanden er eksploderet her. Men der ryger også 20 kg om ugen:-)
Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2018 kl. 11.41
Her i kulden er den billige margarine et godt fedt tilskud , og så masser af grovvalset havregryn , strøet på jorden under foder brættet , og så selvfølgelig masser af solsikkefrø på foderbrættet.
Hvis man endelig vil bruge vildfugleblanding , og er træt af det ukrudt der kommer til foråret , som fyld bradepanden op med det og giv det 20-30 minuter ved 120 gr. C i ovnen så er de sterile , fuglene er vilde med det og den nye anderledes smag................
Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 12.54
@Brian.
Det er mange år siden, jeg har købt færdige blandinger.
Hos foderstof butikken køber jeg en sæk med 5 kg. h.h.v. hirse, hamp og solsikke. 15 kg. rækker til 1½ sæson.
Engang i mellem, sådan ca. hver 3.- 4 dag fylder jeg ikke på og fuglene finder omhyggeligt hvad der er på jorden og ellers angriber de naboernes foderautomater :)
Det er derfor meget lidt der er tilbage.
Foderstederne står alle på græsplænen så er der frø tilbage, så opdager jeg det ikke når plænen klippes :).
Skrevet af: Tine Horsum, 10. marts 2018 kl. 17.39
Nu har jeg desværre aftaget 2 x 15kg vildtfuglefrø fra Harald Skrald (billigt!)- og det er altså mest "hønsefoder" dvs korn, som ikke er knækket, men jeg købte også 2 x 10 kg frolsikkesø øh... Solsikkefrø. Og 2 kg knækkede hampefrø (egnet til fx stillidts- en finkeart med et insektædernæb).
Ellers har jeg købt vildfuglefrø i 2,5 kgs sække (knækkede kornkerner- de spirer ikke!), som suppleret op med "Kanarieblanding" (kanariefugle er finkefugle) og solsikkefrø, er meget eftertragtet.
Jeg har haft lidt korn som krudt, opret amaramt og hanekro (sikkert fra kanarieblandingen)- og en enkelt bynkeambrosie (hevet op, da den var bestemt).
Men hvor, jeg fodrer slår jeg som regel også engang imellem. Så det var kun det år, jeg ikke slog, der kom opret amarant og hanekro.
De var da ret pæne, men selvsåede sig ikke.
Mvh
Tine
En overgang havde jeg så 13 fasaner gående, de kunne altså godt æde flere kg frø om dagen! (2 kokke og 11 høner). Nu har jeg kun genboens høns... De kan nu også goble godt i sig!
Det med fasanerne opdagede jeg kun fordi, jeg havde en sygedag, nu er her ingen. Desværre! Eller rådyr...
Men jeg vil gerne fodre de fugle, der søger føde på jorden, som gråspurv, rødhals, solsort og finkefugle...
På denne årstid vil solsortene gerne æde æbler, men del dem og kast dem bredt ud, så alle kan få. De er meget territoriale med ævler. (Aka de slås!).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Knækko og Milo