Forum

Fugls føde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 30. december 2010 kl. 17.56

Tidligere skrev en herre, her i forummet at han kun servere havregryn til fuglene og det gik fint. Det har jeg også fodret med siden + andet. Det er næsten kun grynene som bliver spist - af solsortene. De små sangfugle, som sjældent kommer, leder efter insekter i beplantningen. Skal de lidt forskellige frø have af stavblenderen måske, elller hvad? Hjælp os! håp

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. december 2010 kl. 19.55

Hej Hans Åge

Jeg har for et par dage siden lavet en foderblanding, som en del mindre fugle kan lide. Den består af svinefedt med havregryn, hampfrø og solsikkekerner:
Smelt fedtet og bland frøene i. Når blandingen er kølet lidt af, hælder man det i plastikbeholdere (fx fra surmælksprodukter eller grøntsagsbakker). Jeg har set følgende småfugle spise det: skovspurv, blåmejse, musvit, grønirisk, sumpmejse og gærdesmutte (samt solsort). Før fodrede jeg med vildfugleblanding med bl.a. hirse og havre samt solsikkekerner, og det var næsten kun sidstnævnte, der blev spist. Det nye foder er meget mere populært hos fuglene end det gamle.

Mvh. Marie Louise

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 31. december 2010 kl. 11.39

Tak Marie Louise

Det er spændende det du skriver, netop sådan noget jeg ønskede, men det er ikke altid let at få ønskerne opfyldt. Dine oplysninger er gode.

Jeg har tidligere købt det som kaldes fuglefoder med en masse korn i som fuglene ikke gider æde, men der må være andre som også har erfaringer derudi. Der er forøvrigt ikke meget haveindhold i øjeblikket, kom dog frem fra måtten, hvor vi alligevel drømmer vabler i næverne. håp

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 30. juni 2011 kl. 14.12

Det kan under alle omstændigheder anbefales at lave sine foderblandinger selv. For det første er kvaliteten bedre og for det andet er det altså bare meget billigere.

Kærlig hilsen Johan Præst.

Nyt svar til emnet »Fugls føde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fugls føde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider