Skrevet af: J. Christiansen, 21. november 2010 kl. 19.07
Vi har netop plantet en hæk af Sargentsæblebusk ved vores sommerhus. Haren har allerede nippet flere grene af. Rådyrene har endnu ikke været der, men det kan vel forventes.
Vi har smurt hver enkelt busk med hjortetaksolie fra jordniveau og 10- 15 cm op. Dette i håb om at holde i det mindste mus væk, men hvor ofte skal det gentages? Eller trætjære bedre?
Desværre bliver vi nok nød til at hegne hækken ind mod rådyrene og harerne, men er usikre på hvordan:
Hvor højt skal hegnet være (planterne er nu op til 80cm høje), hvor langt skal det sættes fra buskene, hvor lang tid (år?) skal det stå der og er hønsenet sat på stolper stærkt nok eller bør der sættes stærkt trådnet op f. eks.?
Håber meget at vi kan få lidt gode råd ang. dette. Det har været et stort arbejde at plante næsten 100 buske, så ...
Skrevet af: Lone Brems, 21. november 2010 kl. 20.43
Hej J Christiansen
Landskabsarkitekt Inge A Futtrup har samlet erfaringer med hegning og skræmmemidler i en artikler, som du kan finde i Havenyts arkiv. Skriv blot "Rådyr" i søgefeltet øverst på denne side, så dukker artiklen (plus nogen flere) op.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. november 2010 kl. 22.51
Hej.
Det allervigtigste ved den slags nyplantning er at forhindre mus i at gnave bark lige over jorden.
Jeg har ikke prøvet hjortetakolie, men har brugt trætjære på de nederste 30cm på al nyplantning af løvtræ med rigtig godt resultat. Det har holdt 3-4 år, og så var barken blevet så grov, at musene lod det være.
Jeg har aldrig gjort noget på sargents æble, som værn mod bidskader af harer og råvildt. De æder ikke hele busken, men nipper kun de yderste nye skudspidser. Det bliver hækken kun tættere af med tiden, og så synes jeg ikke at hegn er særlig kønt.
Ved du forresten, at man kan se forskel på om det er harer eller råvildt, der nipper grene?
Hvis snittet er rent som var det skåret med en kniv er det harer. Hvis snittet er flosset, er det råvildt, da de ikke har fortænder i overmunden :-).
Mvh. Hans
Skrevet af: J. Christiansen, 22. november 2010 kl. 19.04
Tusind tak for jeres gode - og hurtige svar! Jeg tror jeg må i gang med trætjæren, som åbentbart - i modsætning til hjortetakolien - holder i årevis.
Mvh Jette
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Indhegning mod rådyr